به گزارش صدای بورس،سید مصطفی علوی، کارشناس حوزه حاکمیت شرکتی و بازار سرمایه با تاکید بر ضرورت نظارت مستمر بر اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی در یادداشتی نوشت.
بدون نظارت بر اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی نمیتوان انتظار اثربخشی این دستورالعمل را داشت؛ یکی از دلایل اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی قابل اجرا نبودن برخی مفاد آن و نداشتن امکان نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل بوده است به نحوی که در این باره میتوان به موانع نظارتی ازجمله الزام داشتن عضو مستقل و سایر بندهای مرتبط با آن و یا توثیق کردن سهام برای هیات مدیره به مبلغ قابل توجه که قابلیت اجرایی ندارد، اشاره کرد.
در تمام مدت زمان اصلاح این دستورالعمل، تاکید بیشتر مسئولان بازار سرمایه نظارت بر اجرا آن بوده، به همین منظور میبایست مکانیزم کنترلی مشخصی مانند یک سیستم یکپارچه نظارت بر حاکمیت شرکتی ایجاد شود تا بتوان به طور مستمر و اثربخش نظارت کرد، در غیر این صورت نمیتوان آثار مورد انتظار از دستورالعمل حاکمیت شرکتی را که در اصول آن نیز منعکس شده است را مشاهده کرد.
رعایت حقوق سهامداران به خصوص سهامداران خرد و همچنین سایر ذینفعان در گرو نظارت دقیق و اثربخش تمامی قوانین و مقررات بخصوص دستورالعمل حاکمیت شرکتی است؛ از جمله مزایای دستورالعمل حاکمیت شرکتی مییتوان به بهبود شفافیت و پاسخگویی، افزایش قابلیت اتکای گزارشگری مالی، اثربخشی کنترل های داخلی و در نهایت حمایت و حفظ حقوق سهامداران به حساب میآید، لازم به ذکر است که در بسیاری از کشورها این دستورالعمل به صورت قانون بوده و اهمیت بسیار زیادی دارد.
حاکمیت شرکتی در بخش دولتی نیز جایگاه خود را پیدا کرده است و دولت در سال جاری با ابلاغ آییننامه انتظام بخشی، شفافسازی و ضابطهمندسازی درآمدها و هزینههای شرکتهای دولتی که در فصل سوم خود به حاکمیت شرکتی میپردازد و اهمیت قابل توجهی برای این موضوع قائل شده است؛ حاکمیت شرکتی باید به صورت قانون باشد تا مانند سایر کشورها بتوان حداکثر استفاده را از آن برده و مناقع سهامداران و ذینفعان را حفظ کرد.
دستورالعمل حاکمیت شرکتی همانند سایر دستورالعملها باید بعد از اخذ بازخوردها و مشخص شدن فرصتهای بهبود و آسیبها، مجدد تجدید نظر شده تا بتواند به اهداف مورد نظر خود برسد. اگرچه این دستورالعمل در دوران گذار و در ابتدای راه بوده و باید به مرور آثار آن را مشاهده کرد.
منبع: سنا