به گزارش صدای بورس،سید شمس الدینحسینی؛ رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در همایش شهرت و اعتبار بانک مرکزی و نقش آن در اثر بخشی سیاستهای پولی و ارزی اظهار کرد: موضوع شهرت و اعتبار بانک مرکزی در سیاستهای پولی و ارزی، در ادبیات شناخته شدهتر است تا بحث اجرا و سیاست، ما نمیتوانیم بگوییم که مثلا یک اقتصاددان معروف دنیا مانند فیشر را میآوریم تا رئیس کل بانک مرکزی ایران شود و مسائل اقتصاد ایران را حل کند؛ چون گاهی خود این افراد نیز در بحث اجرا موفق نبوده اند.
وی افزود: تعداد مقالات در زمینه مهم شهرت و اعتبار بانکهای مرکزی کم است؛ چون موضوع کیفی است و در شاخص سازیها دچار مشکل میشویم. متاسفانه در کشور ما در حیطه پژوهش و سیاست گذاری و گزینش مدیران به این نکته کم توجه میشود.
حسینی بیان کرد: جایگاه رئیس کل بسیار مهم و باید شخصیتی داشته باشد که بتواند در مقابل برخی تقاضاهای دولت بایستد؛ اما به تنهایی نمیتواند؛ بنابراین باید شخصیتهای معتبری به او کمک کنند، به طور کلی سیاست گذاری به خصوص ارزی و پولی از امور حکمرانی است پس باید مواظب باشیم که در چه سطحی صحبت میکنیم و متاسفانه ما در مقالات این موضوعات را به برخی موارد ساده اقتصاد سنجی تقلیل دادهایم.
وی افزود: بخش ادبیات نظری این موضوع در مقالات به خوبی پیش رفته؛ اما تا به مباحث میانی رسیده و خواستهاند کار کنند با مشکل مواجه شدهاند، حسن شهرت و اعتبار در حکمرانی مهم است و این فقط در حوزه اقتصاد نیست به عنوان مثال در حوزه بهداشت و درمان آیا شهرت و اعتبار مهم نیست که چه کسانی مسئولیت دارند؟ اگر معتبر نباشند آیا میتوانند آرامش بخش جامعه باشند؟ این موضوع حرف جدیدی نیست و این یک بحث حکمرانی است.
به گزارش ایبنا،رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تاکید کرد: ما در بالاترین سطح تحلیل اقتصادی صحبت میکنیم، به نظر بنده ما در تحلیلها ۴ سطح نهادی، ساختاری، سیاستی و اجرایی داریم که باید بین آنها تمایز قائل شویم.