به گزارش صدای بورس، محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه درباره میزان تقاضا و فروش محصول زعفران گفت: میزان تقاضا و فروش در مرحله اول ارتباط مستقیم با قیمت زعفران دارد. براساس قانون عرضه و تقاضا هر قدر قیمت افزایش پیدا کند میزان تقاضا بیشتر میشود و بالعکس. با توجه به افزایش قیمت زعفران در طی دو سال اخیر و همچنین سطح درآمد خانوارها میزان تقاضا و فروش داخلی زعفران به ۱۲ تا ۱۵ درصد از کل تولید کاهش یافته است. البته این ارقام تخمینی بوده و از میزان دقیق ارز میزان فروش داخلی اطلاعی در دست نیست اما کاهش مصرف داخلی کاملا مشخص است.
وی درباره صادرات این محصول نیز بیان داشت: در رابطه با فروش خارجی عوامل متعددی دخیل است که قیمت نیز یکی از آنهاست اما خوشبختانه میزان صادرات ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۱۷ تن، در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲۱ تن بوده است که موضوع کاهش چشمگیر تولید در این دو سال نیز در کاهش صادرات تاثیر زیادی داشته است.
وی درباره خطر بهفراموشی سپردن زعفران ایرانی در بازارهای جهانی گفت: این خطر سالیان متمادی است که وجود داشته و دارد، طبیعی است که چنانچه راهحلی منطقی برای حل این مشکل نداشته باشیم احتمالا در ابتدا بازارها و حتی تولید را واگذار کنیم، کم نیستند کشورهایی که با استفاده از زعفران ایران برای خود بازارسازی کرده و همزمان با آن روی کشت نیز متمرکز شدهاند و هرساله با افزایش تولید بخشی از واردات از ایران را کاهش داده و تولید خود را جایگزین میکنند ما در شورای ملی زعفران مکررا در خصوص این خطرات را اعلام کردهایم اما هنوز مورد توجه دستگاههای اجرایی زیربط قرار نگرفته است.
منبع: ایلنا