قیمت جهانی سنگ آهن در هفته‌های اخیر تحت تاثیر اخبار و واقعیت‌های مربوط به چین در حال  تغییر است.

به گزارش صدای بورس،قیمت جهانی سنگ آهن در هفته‌های اخیر تحت تاثیر اخبار و واقعیت‌های مربوط به چین در حال تغییر است. در روزهای اخیر انتشار مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی در مورد مصرف‌کننده اصلی این محصول یعنی صنعت فولاد چین، انتظارات را کاهش داده و این در حالی است که سیل و دمای بالا در این کشور بر چشم‌انداز کوتاه‌مدت تقاضا سایه انداخته است.
به گزارش رسانه‌های معتبر، مجموعه ای از داده‌های ضعیف تر از حد انتظار برای بخش املاک که بزرگترین مصرف کننده فولاد در چین است، بر روند بازار تأثیر گذاشت، در شرایطی که سیاست گذاران تلاش برای حمایت از بخش بیمار مسکن و تلاش برای تقویت اعتماد مصرف کننده را دو برابر کرده اند. داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که سرمایه گذاری املاک در چین در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۱۰.۱ درصد کاهش یافته است. قیمت مسکن جدید چین در ماه می‌با سریع ترین سرعت در بیش از ۹ سال گذشته کاهش یافته است.
این امر پس از آن اتفاق افتاد که تسهیلات دهی جدید سیستم بانکی در چین در ماه مه بسیار کمتر از حد انتظار اتفاق افتاد و برخی شاخص‌های پولی کلیدی نیز به پایین‌ترین حد خود رسیدند که نشان می‌دهد دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان در تلاش برای بازیابی جایگاه خود است.
در این بین گفتگوهای منتشر شده مبنی بر اینکه مقامات فوجیان در جنوب چین با فولادسازان محلی دیدار کرده اند تا درباره جزئیات محدودیت‌های تولید امسال بحث کنند روی وضعیت این بازار و به تبع آن تقاضا برای سنگ آهن و قیمت آن در بازارهای جهانی اثرگذار است. در این دیدار از تولیدکنندگان دولتی محلی خواسته شده تا از ۸۵ درصد ظرفیت فولاد مصوب تجاوز نکنند. داده‌های اداره ملی آمار نشان می‌دهد که تولید فولاد خام در استان فوجیان با ۶.۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۳۴.۰۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسیده که ۳.۳ درصد از تولید کل کشور را تشکیل می‌دهد. با این حال افزایش برخلاف ضعف تولید و تقاضای فولاد در چین هنوز واردات آن محصول را شاهد هستیم. چین که حدود ۷۵ درصد سنگ آهن تولیدی بازار جهانی را خریداری می‌کند، در ماه می‌۱۰۲.۳ میلیون تن وارد کرده که برای سومین ماه متوالی واردات آن بیش از ۱۰۰ میلیون تن بوده است. در پنج ماهه اول سال نیز واردات سنگ آهن ۵۱۳.۷۵ میلیون تن بود که ۷ درصد افزایش داشت.
بر اساس داده‌های رسمی، تولید فولاد خام چین در آوریل به ۸۵.۹۴ میلیون تن کاهش یافت که ۲.۶ درصد نسبت به مارس و ۷.۲ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، چین ۳۴۳.۶۷ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش داشت. در حالی که اعداد رسمی ماه می‌هنوز منتشر نشده، داده‌های انجمن آهن و فولاد چین، که نماینده بزرگترین کارخانه‌های این کشور است نشان می‌دهد که بعید است تولید فولاد در ماه گذشته بهبود زیادی داشته باشد.
بر اساس تحلیل کارشناسان مراکز تخصصی سنگ آهن قیمت این محصول در طول یک سال گذشته نزدیک به ۴ مرتبه از محدوده قیمتی حمایتی صد دلاری پایین تر آمده اما هر بار توانسته به قیمت‌های بالا برگردد و انتظار می‌رود این بار نیز فروشندگان مانع از کاهش بیشتر قیمت آن شوند ولی ضعف شدید تقاضا برای محصولات فولادی و به دنبال آن سنگ آهن به چالش بزرگ بازار سنگ آهن تبدیل شده است. تقاضا برای محصولات فولادی چین کمتر از متوسط سال‌های گذشته است و فولادسازان چینی به دلیل حاشیه سود پایین سطح تولیدات خود را کاهش داده‌اند. با این حال در جدیدترین داده‌ها از ذخایر سنگ آهن چین نشانه‌های مثبتی برای رشد قیمت‌ها در این بازار وجود دارد.
میانگین مصرف سنگ آهن در ماه گذشته کاهش یافت ولی در هفته قبل ۴.۸۱ درصد رشد کرد از طرفی ذخایر سنگ آهن چینی‌ها نیز در سطح پایینی قرار دارد. چینی‌ها در طول یک هفته گذشته مشغول ذخیره‌سازی سنگ آهن بودند و ذخایر انبارها را تا ۰.۳۴ درصد افزایش دادند. اگرچه آنها امروز خیلی بیشتر از سال ۲۰۲۳ سنگ آهن ذخیره کرده‌اند ولی ذخایر سنگ آهن چین دست‌کم ۲۰ درصد کمتر از ذخایر سنگ آهن در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است. با توجه به نرخ مثبت استفاده از کوره‌های بلند در چین طی دو هفته گذشته و رشد مصرف سنگ آهن در هفته گذشته این بار انتظار می‌رود قیمت سنگ آهن در کانال ۱۰۰ دلار حمایت شود. یکی از نشریات چینی پیش‌بینی کرد اگر سطح ذخایر سنگ آهن به میزان سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کند، قیمت هر تن سنگ آهن به فراتر از ۱۵۰ دلار می‌رسد.
در طرف مقابل عرضه سنگ آهن در هفته‌های گذشته به مراتب بیشتر از مدت مشابه در ۳ سال گذشته بود. شدت عرضه سنگ آهن به بنادر چین از هفته ۱۸ سال میلادی افزایش یافت و همچنان بالاست. داده‌های آماری نشان می‌دهد عرضه سنگ آهن از سوی استرالیا رشد چشمگیری داشت و احتمال ادامه این شرایط در هفته‌های آینده وجود دارد.

شماره ۵۴۵ هفته نامه اطلاعات بورس