تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷

انتخابات یکی از عوامل سیاسی اثرگذاری بوده که بازار سرمایه را در کوتاه‌مدت دستخوش تغییر می‌کند. همواره بازار سرمایه قبل و بعد از انتخابات، باتوجه به نامزدهای انتخاباتی، شعارها و وعده‌های آنها روند متفاوتی را تجربه کرده است.

به گزارش صدای بورس،انتخابات یکی از عوامل سیاسی اثرگذاری بوده که بازار سرمایه را در کوتاه‌مدت دستخوش تغییر می‌کند. همواره بازار سرمایه قبل و بعد از انتخابات، باتوجه به نامزدهای انتخاباتی، شعارها و وعده‌های آنها روند متفاوتی را تجربه کرده است. با نگاهی به روند بازدهی شاخص کل بازار سرمایه در پنج دوره انتخابات ریاست جمهوری متوجه می‌شویم که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ شاخص ‌کل ۳۰ روزه کاری قبل از انتخابات بازدهی -۲ درصدی داشت و ۳۰ روزه کاری بعد از انتخابات این عدد به -۸ درصد کاهش پیدا کرد.

در سال ۱۳۸۸ هم شاخص کل ۳۰ روزه کاری قبل از انتخابات ۵ درصد بازدهی را ثبت کرد و این بازدهی ۳۰ روزه کاری بعد از انتخابات صفر شد.

در سال ۱۳۹۲ اما عملکرد شاخص ‌کل بورس قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری کاملا متفاوت بود، به‌طوری که در ۳۰ روزه کاری قبل از انتخابات بازدهی شاخص‌کل ۳ درصد بود ولی ۳۰ روزه کاری بعد از انتخابات و با شکل‌گیری انتظارات مثبت نسبت به رفع تحریم و بهبود شرایط اقتصادی این عدد به ۲۳ درصد رسید. انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در شرایطی برگزار شد که بازدهی شاخص کل بورس ۳۰ روزه کاری قبل از انتخابات و ۳۰ روزه کاری بعد از انتخابات به ترتیب ۴ درصد و -۳ درصد بود. ریزش‌های سنگین بازارسرمایه که از مرداد سال ۹۹ شروع شده بود، در ابتدای سال ۱۴۰۰ تاحدودی متوقف شد و با نزدیک شدن به انتخابات، ارزپاشی دولت به امید تحویل دلار با نرخ پایین‌تر به دولت بعدی شدت گرفت و اثرات مهمی بر بازار سرمایه بر جای گذاشت.

در ۳۰ روز کاری قبل انتخابات ۱۴۰۰ بازدهی شاخص کل بورس منفی ۲ درصد بود که همین موضوع باعث مطرح شدن دغدغه‌های بورسی از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری شد و در تبلیغاتشان از شعارهایی مانند بورس قلک دولت نیست، بازارسرمایه اولویت اول دولت، حل مشکلات بازارسرمایه در سه روز و... به گوش رسید اما هیچکدام نتوانست مانع ریزش‌ها شود. البته در ۳۰ روزه کاری بعد از انتخابات همان سال بازدهی شاخص کل عدد ۲۳ درصد را ثبت کرد.

وجه تشابهی که بین این دوره‌ها وجود دارد به ۳۰ روزه معاملاتی قبل از روز انتخابات برمی‌گردد. بازارسرمایه در این دوران وابسته به شخصی که قرار بود روی کار بیاید اینکه ناشناخته بوده، سیاست‌های مبهمی داشته و بلاتکلیفی سهامداران روند خنثی داشته و بازدهی عجیبی را تجربه نکرده است. اما در روزهای معاملاتی بعد از روز انتخابات باتوجه به شخصی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده شاهد بازدهی بازار سرمایه بوده‌ایم؛ حالا این بازدهی بسته به اظهاراتی که آن شخص قبل از روز انتخابات داشته، مثبت یا منفی بوده است.

برای این دوره انتخابات ریاست جمهوری هم انتظار می‌رود وابسته به شخصی که انتخاب می‌شود یک دوره هیجان کوتاه مدت داشته باشیم که این هیجان باتوجه به اظهارات آن شخص درمورد بازار سرمایه که آیا خوشبینانه بوده یا بدبینانه، مثبت یا منفی خواهد بود ولی متغیری که ادامه روند بازار سرمایه را مشخص می‌کند علاوه بر وابسته بودن به خود شخص به سیاست‌های اقتصادی آن به ویژه درخصوص بازار سرمایه و همچنین تیمی که انتخاب می‌کند و افکار آن تیم بر می‌گردد.