تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲

بررسی بازارهای موازی از ابتدای فروردین تا انتهای تیرماه نشان می‌دهد بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش صدای بورس،بررسی بازارهای موازی از ابتدای فروردین تا انتهای تیرماه نشان می‌دهد بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها وضعیت مناسبی ندارد یعنی در حالی که شاهد رشد بازارهای مسکن، خودرو، طلا و سکه هستیم در مقابل اما دلار، یورو، بورس و فرابورس افت قیمتی را ثبت می کنند.
بسیاری از کارشناسان سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری سابق را دلیل این روزهای کاهش ارزش بازار سهام می‌دانند، از طرفی بررسی بازارها نشان می‌دهد پس از انتخاب مسعودپزشکیان به عنوان ریاست جمهوری ایران وضعیت بازار سرمایه به تعادل نسبی رسید و قیمت‌ در سایر بازارها نیز اندکی کاهش یافته و به ثبات رسیده است در این بین انصراف جو بایدن از کاندیداتوری ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا هم نرخ دلار را دستخوش تغییر کرده است. در جدول زیر بازدهی بازارهای مالی از ابتدای سال تا انتهای تیر ماه رصد شده است.

بیشینه ها و کمینه‌های بازدهی نمادها
در جریان معاملات ۴ ماه ابتدای سال جاری نمادهای «شفام»، «سپیدار» و «ولتجار» در فرابورس و «دکوثر»، «ثامان» و «شدوص» در بورس و «کابگن، «نبروج» و «ثخوز» در بازار پایه روندی صعودی داشته‌اند.

همچنین شاهد بیشترین افت در نمادهای «مادیرا»، «خاور»، «آ. س.پ» در فرابورس، «خوساز»، «وآذر» و «خلنت» در بورس و «وثنو»، «ثعتما» و «بتهران» در بازار پایه بودیم.

۱۲ همت از بازار خارج شد
آمار ورود و خروج حقیقی‌ها، خروج مجموعا بیش از ۱۲.۳ همت نقدینگی از بازار سرمایه در بازه زمانه ۴ ماهه ابتدایی سال جاری را نشان ‌می‌دهد. در این میان بیشترین خروج در خردادماه برابر با ۵.۱ همت و کمترین خروج نیز در اردیبهشت‌ماه و معادل ۷۱۸ میلیارد تومان بوده است؛ در ۷۴ روز کاری از این روزها بیشترین خروج نقدینگی، ۲۵ فروردین‌ماه و نزدیک به ۲ همت و بیشترین ورود نیز ۱۶ تیرماه و بیش از ۲ همت بوده است.

کاهش ۵۱ درصدی ارزش معاملات
با توجه به آمار منتشر شده شرکت بورس تهران، ارزش معاملات فروردین ماه برابر با یک میلیارد و ۱۶۶ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال بوده که این رقم در اردیبهشت ماه به یک میلیارد و ۴۳۱ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال و در خردادماه به یک میلیارد و ۲۲۰ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال رسیده است؛ به این ترتیب با وجود رشد ۲۳ درصدی ارزش معاملات در اردیبهشت نسبت به فروردین افت ۱۵ درصدی خرداد نسبت به اردیبهشت اتفاق افتاده است. همچنین مجموع ارزش معاملات از ابتدای سال تا انتهای خردادماه برابر با ۳ میلیارد و ۸۱۸ هزار و ۸۲۸ میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ( ۷ میلیارد و ۸۶۶ هزار و ۹۲۱ میلیارد)، ۵۱ درصد کاهش داشته است.

  • محمدرضا شاهوردیلو - خبرنگار
  • شماره ۵۴۹ هفته نامه اطلاعات بورس