مدیر دپارتمان بازار سرمایه اندیشکده کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف، اقدام سازمان بورس برای محدود کردن دامنه نوسان را تصمیمی درست و قابل دفاع دانست.

افشین جاوید درگفت و گو با«صدای بورس» در رابطه با کاهش دامنه نوسان بازار سهام گفت: این اقدام سازمان بورس در شرایط فعلی تصمیم درست و قابل دفاعی است ،چرا که در بازار های بورس جهانی، دامنه نوسان باز است و محدودیتی در میزان کاهش یا افزایش سهام وجود ندارد ،اما در بازار سهام ایران به دلیل وجود دامنه نوسان قیمتی، کاهش این دامنه بسیارخوب خواهد بود.

وی ادامه داد: بحثی که در مورد قفل شدن نمادها درصف فروش مطرح است ، دور از ذهن نیست اما باید از دریچه سیاست گذار به این موضوع نگاه کرد،چرا که این اقدام سیاست گذار در راستای حفاظت از سرمایه سهامداران است .

مدیر دپارتمان بازار سرمایه اندیشکده کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف، گفت: به دلیل اینکه هنوز زمان و نحوه پاسخگویی ایران به تروز هنیه که به شهادت وی منجر شد هنوز مشخص نیست، بهترین گزینه در شرایط فعلی بازار محدودیت دامنه نوسان بود تا ریسک سیستماتیک سیاسی آرام گیرد.

جاوید گفت: احتمال آرام شدن و نبود جنگ در منطقه بسیار است، مهم ترین کاری که افراد باید انجام دهند این است که به این نوع ریسک های سیستماتیک سیاسی که کوتاه مدت و مقطعی اند هیجانی رفتار نکنند ، البته بازار سهام ریسک های مهم تر دیگری نیز دارد، از جمله مسائل اقتصادی ، نرخ بهره، کسری بودجه، همچنین تفاوت نرخ دلار نیما و آزاد که باید برای آن ها تصمیماتی از سوی مسئولین گرفته شود.

وی اظهار داشت: تشدید تنش‌های منطقه ای در روز گذشته سبب شد، قیمت طلای ۱۸عیار از ۳میلیون و۴۰۰ هزار تومان به ۳میلیون و ۶۰۰هزارتومان افزایش یابد.