شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در حال حاضر، در کنار صندوق جسورانه سرو رشد پایدار یکم، مدیریت ۷ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع دیگر را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش صدای بورس، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج از سال ۱۳۹۳ فعالیتش را در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر، در کنار صندوق جسورانه سرو رشد پایدار یکم، مدیریت ۷ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع دیگر را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق‌های با درآمد ثابت
دو صندوق از ۸ صندوق ترنج با هدف کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری مشتریان، با نام‌های افرا و ترنج سودمند در گروه صندوق‌های بادرآمد ثابت مشغول فعالیت هستند. هر دو صندوق با ترکیبی نسبتاً مشابه، بیشترین سهم سبد دارایی خود را به سپرده بانکی و سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت اختصاص داده‌اند و حاصل این مدیریت دارایی کسب بیش از ۲۵ درصد بازدهی برای ترنج سودمند و بیش از ۲۹ درصد بازدهی برای افرا در ۱۲ ماه اخیر بوده است که نسبت به سود سپرده بانکی و عملکرد بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت دیگر بازار بالاتر بوده است.

صندوق‌ مختلط
صندوق سرمایه‌گذاری زیتون که از نوع مختلط قابل معامله در بورس است، از آبان‌ماه ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. صندوق‌های مختلط با قدرت مانور بیشتری در ترکیب دارایی، با توجه به شرایط بازار می‌تواند رویکردی پرریسک‌ یا کم‌ریسک‌تر داشته باشند. صندوق زیتون در یک‌سال گذشته حدود ۲۵ درصد بازدهی داشته و در کم‌تر از سه سال فعالیت، سودی ۱۲۰ درصدی عاید سرمایه‌گذاران کرده است.

صندوق‌های سهامی
نیمی از صندوق‌های این مجموعه در گروه صندوق‌های سهامی در حال فعالیت هستند. صندوق قابل معامله سرو، با اختصاص سهمی ۹۰ درصدی به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» حدود ۱۶ درصد بازدهی (دو برابر بازدهی شاخص کل) در شرایط بازار ۱۲ ماه اخیر داشته است. در بازه ۵ سال از آغاز فعالیت تاکنون نیز موفق به خلق بیش از ۱۳۲۰ درصد بازده شده است. صندوق قابل معامله انار، سهمی ۹۴ درصدی به بازار سهام و به خصوص گروه‌های «فلزات اساسی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای» اختصاص داده و بازدهی یک‌سال اخیر آن حدود ۱۰ درصد بوده است. تمشک نیز دیگر صندوق سهامی قابل معامله این مجموعه است که با ترکیبی مشابه انار مدیریت دارایی کرده است. جوان‌ترین صندوق مشاور سرمایه‌گذاری ترنج، صندوق اهرمی نارنج است که به تازگی و در تیرماه ۱۴۰۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. این صندوق امکان بهره‌مندی از اهرم معاملاتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. همچنین ماهیت اهرمی اینگونه صندوق‌ها موجب افزایش ریسک آن‌ها به نسبت سایر صندوق‌های سهامی شده که هم امکان کسب سودهای بیشتر در شرایط بازار صعود و هم زیان بیشتر در شرایط ریزش بازار را خواهد داشت.

صندوق جسورانه
صندوق سرو رشد پایدار یکم، صندوقی جسورانه است که به صورت تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری در تجارت الکترونیک فعالیت دارد. سرمایه‌گذاری در اینگونه صندوق‌ها به دلیل ریسک بالاتر نسبت به سایر صندوق‌ها، برای بخشی از سرمایه مازاد سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر مناسب است. در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج را مشاهده می‌کنید.

شماره ۵۵۱ هفته نامه اطلاعات بورس