در نشست آکادمی دانایان که در حاشیه شانزدهمین نمایشکاه صنعت مالی ایران برگزار شد، سهامداران انتظارات خود از رییس سازمان بورس را مطرح کردند.

به گزارش صدای بورس،شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی امروز در فضایی متفاوت آغاز به کار کرد و سهامداران ضمن ابراز گلایه و نارضایتی از عملکرد رئیس سازمان بورس ، انتظارات خود را مطرح کردند.

حسین عبده تبریزی مشاور اقتصادی رییس جمهور و در نشست آکادمی دانایان که با محوریت نحوه حضورمدیران بازار سرمایه در تصمیم گری های کلان اقتصادی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی برگزار شد ضمن صحبت پیرامون شرایط بازار سرمایه به پرسش ها و گلایه های سهامداران از این حوزه پاسخ داد و در ادامه از سهامداران پرسید رییس بورس باید یک فرد سیاسی باشد یا یک فرد کارشناس و متخصص!؟

یکی از سهامداران پاسخ داد: رئیس بازار باید توقع افراد از بورس را به درستی برآورده و باید ریز ساختار بازار را رییس بازار سرمایه مشخص کند. باید ساختاری ایجاد شود تا سهامدار خرد نیز بتواند معاملات short seling انجام دهد.

در ادامه سهامداران نارضایتی خود را از عملکرد رئیس سازمان بورس به گوش کارشناسان رساندند.

به اعتقاد سهامداران این نمایشگاه فرصت خوبی است تا بتوانند مشکلات و درخواست های خود را به گوش مسئولان فعلی و آینده حوزه اقتصادی برسانند.

مدیریت جزیره ای مشکل اقتصاد

علی سنگینیان، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه تهران گفت: یکی از چالش‌های همیشگی در اقتصاد ایران و بورس این است که اقتصاد به‌صورت جزیره‌ای مدیریت می‌شود. به عنوان مثال، سیاست‌های مستقل بانک مرکزی در زمینه اعتبار و نرخ بهره، این موضوع را نمایان می‌کند.

وی ادامه داد:در کشورهای پیشرفته، اقداماتی که صورت می‌گیرد بر اساس اصول کلی اقتصادی است و این مسئله به وضوح مشهود است.

سنگینیان افزود: متأسفانه، بازار سرمایه نتوانسته است با توجه به رشد و توسعه خود، اهمیت بورس را برای دولت به درستی تبیین کند. تقسیم کار مناسبی در سازمان بورس و ساختار آن وجود ندارد. تمرکز اختیارات و مسئولیت‌ها فشار زیادی بر سازمان بورس وارد کرده و این سازمان نیز قادر به پاسخگویی نیست.

عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه تهران اظهارداشت: نرخ بهره موجب تغییر انتظارات در بازار سرمایه شده و به دلیل شرایط اقتصادی و سیاست‌های انقباضی، بازار سرمایه نمی‌تواند بازدهی مطلوبی ارائه دهد. علاوه بر این، این نرخ بهره در زمان نامناسبی بر بازار سرمایه اعمال شود.

بورس اولویت قرار گیرد

همچنین بهرنگ اسدی در نشست آکادمی دانایان که با محوریت نحوه حضورندیران بازار سرمایه در تصمیم گری های کلان اقتصادی بابیان اینکه مشکل بازار سرمایه نااطمینانی به مسائل است، گفت : اهالی بازار سرمایه احساس می کنند که در تصمیمات کلان کمتر دیده نمی‌شوند.زمانی که موضوع اختلاف نرخ خوراک پتروشیمی به شورای رقابت رفت مدت زمان زیادی طول کشید تا نرخ خوراک تغییر کند .

وی افزود: دولت و حاکمیت باید بورس را در اولویت خود قرار دهد. بانک مرکزی به واسطه نگاه سیاست گذاری و کنترلی ای که در کشور حاکم است مجبور به افزایش نرخ بهره شد که در زمان نامناسبی این اتفاق افتاد.

قانون گذاری اشتباه مجلس

محمد اقبال نیا مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت سبدگردان آسمان در ادامه این نشست گفت: بزرگترین مشکلات را به واسطه قانون گذاری‌های اشتباه مجلس در سال‌های اخیر داشتیم. قیمت گذاری دستوری سبب شده تا بازار سرمایه با افت و نزول همراه باشد.

وی افزود: نظام کمونیستی قیمت گذاری در تمامی کشورها با مشکل مواجه شده و شکست خورده است.

مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت سبدگردان آسمان ادامه داد در شرکت های خودروسازی میزان بهره‌وری به شدت پایین است همچنین ذخیره پایان خدمت کارکنان که به طور قانونی باید ۳۰روزه باشد به صورت ۶۰و ۷۰روزه پرداخت می شود.

اقبال نیا همچنین افزود: فاصله نرخ ارز نیما و بازار آزاد باید کمتر شود. کالا ها با ارز نیمایی به دست مصرف کننده نمی رسد و این تفاوت قیمت میان این دو ارز به جیب عده ای افراد سودجو می رود.

گفتنی است ، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) امروز در فضایی متفاوت آغاز به کار کرد و نمایشگاه در اولین روز خود خلوت‌تر از همیشه به نظر می‌رسید.غیبت بسیاری از کارگزاری‌ها در این رویداد به چشم می‌خورد، حتی مسوولان فعلی سازمان نیز در این نمایشگاه شرکت نکردند، عده‌ای نیز با بنرهای اعتراضی در مراسم افتتاحیه حاضر شدند.