تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷

معاون مالی شهرداری تهران‌ گفت: روزی که این دوره از شورای شهر فعالیت خود را آغاز کرد از بدهی ۱۷۰‌هزار میلیاردی شهرداری تهران به بانک‌ها مطلع شدیم.

به گزارش صدای بورس، شهرداری تهران طی بازه زمانی ۱۷ساله از ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰، بدهی ۱۷۰‌هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها داشت که امروز بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها مرتفع شده و همین باعث شده تا تعامل بانک‌ها با شهرداری تهران افزایش یابد و دریافت تسهیلات از آنها میسر باشد. در شرایط کنونی بانک تجارت و بانک شهر بیشترین تعامل را با شهرداری تهران دارند؛ این در حالی است که در گذشته شهرداری تهران بیشترین بدهی را به همین دو بانک داشت اما با پرداخت بخشی از بدهی‌ها، امروز تعاملات با آنها از سر گرفته شده است.

لطف‌الله فروزنده معاون مالی شهرداری تهران‌ در خصوص گزارش معاونت مالی به رئیس شورای شهر تهران پیرامون بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها، گفت: روزی که این دوره از شورای شهر فعالیت خود را آغاز کرد از بدهی ۱۷۰‌هزار میلیاردی شهرداری تهران به بانک‌ها مطلع شدیم. این بدهی مربوط به سال‌های ۸۳ تا ۱۴۰۰ بود. بررسی‌ها نشان داد که شهرداری تهران به دو بانک «تجارت و شهر» بیشترین بدهی را دارد و سعی کردیم با تعامل، ‌ رایزنی و گفت‌وگو این بدهی‌ها را تعدیل کنیم که در یک مورد با بانک تجارت مبلغ بدهی ۶۰ میلیارد تومان را با گفت‌وگو به ۲۰ میلیارد رساندیم که تقریبا این مبلغ نیز تسویه شده است. معاون مالی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برای خط متروی تهران- کرج نیز مدعی هستند ۴۰ همت طلب از شهرداری دارند که شهرداری تهران از این بانک وام گرفته بوده، افزود: با در نظر گرفتن کاهش‌ها، ۱۷۹‌هزار میلیارد تومان بدهی‌های شهرداری به این بانک‌ها بود، که این رقم به ۱۰۸ همت رسید و این رقم نیز در حال تسویه است.

فروزنده در ادامه گفت: شهرداری تهران در ابتدای دوره مدیریت شهری جدید به بانک شهر نیز ۶۰ همت بدهی داشت که این بدهی به ۴۵ همت رسیده است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال‌جاری بخش زیادی تسویه خواهد شد. وی افزود: گزارش مکتوب میزان بدهی را به شورای شهر ارائه کرده‌ایم؛ اما دقت داشته باشید که میزان بدهی‌ها هر روز در حال افزایش است و روزبه‌روز این بدهی‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل نمی‌توان نرخ دقیق و قطعی آن را اعلام کرد. منتها مشکل موجود این است که در سیستم بانکی اصل پول، ‌ سود و جریمه را با هم جمع کرده و یک نرخ سود مرکبی بر آن اضافه کردند که این برای شهرداری ضرر است و اگر هرچه زودتر این وام‌ها تسویه شود، به نفع شهر است. معاون مالی شهرداری تهران گفت: به ازای تسویه وام‌ها از سوی بانک‌ها به شهرداری تسهیلات جدید به‌خصوص برای توسعه حمل‌ونقل داده می‌شود. این تسویه بدهی تاثیر خوبی در صورت‌های مالی شهرداری تهران داشته است.

منبع:دنیای اقتصاد