شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در حال حاضر، در کنار صندوق جسورانه رویش لوتوس، مدیریت هشت صندوق سرمایه‌گذاری متنوع دیگر را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش صدای بورس، شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان از سال ۱۳۹۰ فعالیتش را در صنعت بانکداری سرمایه‌گذاری و تأمین مالی آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر، در کنار صندوق جسورانه رویش لوتوس، مدیریت هشت صندوق سرمایه‌گذاری متنوع دیگر را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق‌های با درآمد ثابت
لوتوس پارسیان با تأسیس و مدیریت پنج صندوق با درآمد ثابت، اعم از قابل معامله، مبتنی بر صدور و ابطال و نیکوکاری، تمرکز ویژه‌ای بر ارائه ابزار کم‌ریسک سرمایه‌گذاری داشته و نخستین صندوق با نام لوتوس پارسیان اکنون با خالص ارزش دارایی‌های بیش از ۶۰۱ هزار میلیارد ریالی، بزرگ‌ترین صندوق این مجموعه به شمار می‌رود. به غیر از صندوق اعتمادآفرین پارسیان که سهم بیشتری از سبد دارایی خود را به سپرده بانکی اختصاص داده، سایر صندوق‌های با درآمد ثابت لوتوس، تقریباً بسیار نزدیک به یکدیگر، سهم بیشتری از سبد خود را به خرید اوراق بدهی مستعد اختصاص داده‌اند. صندوق اعتمادآفرین با کسب ۲۷ درصد بازدهی در ۱۲ ماهِ اخیر، پربازده‌ترین صندوق با درآمد ثابت لوتوس بوده و لوتوس پارسیان و پیروزان نیز به ترتیب با کسب ۲۳ و ۲۴ درصد بازدهی عملکرد خوبی داشته‌اند.
از بین دو صندوق با درآمد ثابت نیکوکاری لوتوس پارسیان، که سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها تمام یا بخشی از سود خود را صرف امور خیریه می‌کنند، صندوق نیکوکاری لوتوس رویان با کسب ۲۴ درصد بازدهی نسبت به صندوق نیکوکاری دانشگاه الزهرا (س) با کسب ۲۱ درصد بازده در سال اخیر، عملکرد بهتری داشته است.

صندوق‌های سهامی
لوتوس در مهرماه ۱۳۹۳ نخستین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی خود را با نام زرین پارسیان راه‌اندازی کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق با رشدی ۲ درصدی در یک‌سال گذشته در مرز ۲/۱۷ هزار میلیارد ریال نوسان دارد. مدیران صندوق سهمی ۸۶ درصدی از دارایی‌های صندوق را به بازار سهام و به خصوص گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» اختصاص داده‌اند.
دومین صندوق سهامی لوتوس با نام ثروت‌آفرین پارسیان و با نماد «ثروتم» در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ در گروه صندوق‌های سهامی قابل معامله آغاز به کار کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال اخیر حدود ۱۴ درصد رشد داشته و اکنون به ۵/۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده است. مدیران این صندوق نیز تقریباً مشابه با زرین پارسیان، سهمی ۸۹ درصدی از این دارایی را به سرمایه‌گذاری در سهام، به خصوص گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» اختصاص داده‌اند. گرچه در بازه یک‌سال اخیر، با توجه به شرایط کلی بازار سرمایه و شاخص کل، ثروت‌آفرین عملکرد بهتری داشته اما در بازه بلندمدت‌تر و در مقایسه عملکرد از ابتدای تأسیس تاکنون، صندوق زرین پارسیان طی حدود ۱۰ سال فعالیت بیش از ۲۶۵۰ درصد بازدهی داشته است.

صندوق طلا
لوتوس با تأسیس صندوق پشتوانه طلای لوتوس در تیرماه ۹۶ امکان سرمایه‌گذاری امن و کم‌ریسک را برای مشتریان خود فراهم کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق با جهشی ۱۰۴ درصدی در یک‌سال گذشته به بیش از ۱۳۲ هزار میلیارد ریال رسیده است. این صندوق هم‌سو با نوسانات طلا در ۱۲ ماه اخیر، بازدهی ۴۳ درصدی داشته است و با پوشش ریسک‌های تقلب و سرقت در خرید طلای فیزیکی، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در طلا محسوب می‌شود. در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان را مشاهده می‌کنید.

شماره ۵۵۳ هفته نامه اطلاعات بورس