مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران ازحضور مدیران عامل بورس‌های کشورهای آفریقایی و روسای اتاق‌های بازرگانی در رویداد کیش اینوکس خبر داد.

به گزارش صدای بورس، محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در همایش مشترک فرصت های راهبردی قاره آفریقا، توسعه تجارت و کسب‌وکار گفت:تعامل و همکاری بین ناشرین بورس تهران با اتاق ایران و آفریقا به فرصت ها و فضای جذاب برای همکاری دو جانبه کمک می‌کند.در بازار سرمایه بیش از ٣٨۶ شرکت وجود دارد که پذیرش و درج شده اند و ارزش صادرات بازار سرمایه حدود ١٠ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی افزود: باید فضا را برای ناشران بهبود داد تا در بخش بازرگانی بین المللی با کشورهای آفریقایی همکاری صورت گیرد. تقریبا کل صادرات شرکت ها به قاره آفریقا ۶٠٠ میلیون دلار بوده که رقم قابل توجهی نیست و این فرصت ها می‌تواند با تعامل بین ناشرین و اتاق ایران و آفریقا ، به صادرات کمک کند .

مدیرعامل شرکت بورس اظهارداشت: وظیفه بورس تهران ارتقای حاکمیت شرکتی بهبود سازوکار و شفافیت است. همچنین توانمندی ناشرین می‌تواند به عنوان حلقه ارتباطی بین بازار سرمایه و اتاق ایران و آفریقا کمک کننده باشد ، چرا که با برشمردن فرصت های سرمایه گذاری در قاره آفریقا می‌توان به بهبود وضعیت درآمد ناشرین کمک کرد.

گودرزی گفت: بورس تهران در ۱۴ آبان ماه میزبان بورس‌های فیاس در نمایشگاه کیش اینوکس خواهد بود و از مدیران عامل بورس‌های کشورهای آفریقایی و روسای اتاق‌های بازرگانی دعوت به حضور در این رویداد کرد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۵ تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف امضا شده است، اما هیچ تفاهم‌نامه‌ای با کشورهای آفریقایی به امضا نرسیده است.

مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: این همایش، مسیر تعاملات بیشتر هموار شده و زمینه گسترش روابط اقتصادی میان بازار سرمایه ایران و آفریقا فراهم شود.

مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا در همایش اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا گفت: ٧٠ درصد الماس، ۶٠ درصد طلا و ٣٠ درصد معادن دنیا در قاره آفریقا است اما از جهات اقتصادی فقیر ترین قاره است به دلیل اینکه کشور های دیگر منابع آفریقا را غارت کرده اند.

وی همچنین به سهم کم ایران از بازار آفریقا اشاره کرد و افزود: سهم ما از این بازار تنها ۱.۳ میلیارد دلار است که این رقم بسیار ناچیز است. سال گذشته، ۳۰۰ شرکت آفریقایی در نمایشگاه‌های ایران حضور داشتند و این فرصت مناسبی برای شرکت‌های بورسی ایرانی است تا بتوانند در این بازار حضور داشته باشند.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا در ادامه به فرصت‌های بزرگ در حوزه ساخت‌وساز مسکن در آفریقا اشاره کرد و گفت: انبوه‌سازان ایرانی می‌توانند از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنند. در بسیاری از مناطق آفریقا، پتروشیمی وجود ندارد و این مسئله فرصتی برای ایران است تا در کنار استخراج نفت، پتروشیمی‌هایی ایجاد کنیم و نقش فعالی در توسعه این بخش داشته باشیم.

نجفی مشاور ریاست اتاق بازرگانی ایران در ادامه این همایش به مشکلاتی نظیر نرخ بهره و مالیات شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: نرخ بهره و مالیات که تحت نظارت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قرار دارند، چالش‌های بزرگی برای بازار بورس ایجاد کرده‌اند. با رویکرد دولت جدید و همکاری بخش خصوصی، این چالش‌ها به مرور زمان برطرف خواهند شد.

وی افزود: از ١۵ سال گذشته این نکات گفته می‌شود که قاره آفریقا سرزمین ظرفیت ها و فرصت های جدید است که پیش بینی ها بر این اساس بود که نقطه توجه در آینده کشور آفریقا خواهد بود.