پزشکیان با تاکید براینکه چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم، گفت: حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حل کنیم.

به گزارش صدای بورس، نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران تهران، برگزارشد در این نشست وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.

وی ادامه داد: در سفر به عراق و اقلیم کردستان و سایر شهرهای عراق درباره انجام پروژه‌های مشترک به توافق رسیدیم عین همین کار را می‌توانیم با سایر همسایگان‌مان داشته باشیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد برای انتقال سرمایه‌های خارجی به داخلی است، حتما بر مبنای حکمت و مصلحت اقدام می‌کنیم.

باید مسائل خود با دنیا از جمله FATF و برجام را حل کنیم

وی همچنین افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.

پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV چین مینی بر اینکه چین و ایران دارای روابط دوستانه بوده و در روابط سیاسی و اقتصادی از هم حمایت می کنند، ایران و چین هردو جزو سازمان شانگهای و بریکس هستند، آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می کنید، بیان کرد: در رابطه با چین هم تا حالا ارتباط خوبی داشتیم. بیشتر ارتباطات ما با چین و روسیه و کشورهای همسایه است. کاری که چین در خصوص میانجی گری بین ما و عربستان صعودی انجام داد برای حل اختلافات یک گام مثبت برای تقویت ارتباط های منطقه ای بود. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین یکی از جاهایی است که باید متمرکز شده و اجرایی شود.

با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود

رییس جمهور خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آنچه نوشته شده و قرار بود اجرایی شود عملیاتی کنیم. راه های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته و می تواند هدف چین در دسترسی به بازار ما و ارتباط ما با چین را تکمیل کند. ما شاهراه هایی را می خواهیم ایجاد کنیم که در جاده ابریشم بود. ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد. تلاش می کنیم آنچه نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری افزایش پیدا کند.

باید برای حل ناترازی‌ها اقدام کرد

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون اف ‌ای تی اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌.

وی تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

توضیح پزشکیان در مورد گرانی نان

مسعود پزشکیان رئیس جمهور در خصوص گرانی نان گفت: ما در تمام صحبت هایمان گفتیم که نگاه ما به طرف کسانی که مشکل دارند است و سفره های مردم نباید مشکل پیدا کند. در جلسات دولت هم در تصمیم گیری ها این را ابلاغ کرده ایم. مشکلاتی هم که داشته ایم، تلاش کردیم به طریقی اکثر اینها را تا جایی که از عهده مان برمی آید رفع و رجوع کنیم.

ما بدهی به گندمکاران را داشته ایم، آنهایی که گندم کاشته بودند پولی برایشان نبود، برای حقوق بازنشستگان پولی وجود داشت، برای بیمارستان و پرستاران مشکلات داشتیم. با خیلی ناترازی های دیگر مواجه هستیم. تا جایی که از دستمان برمی آید داریم تلاش می کنیم حل کنیم. آن مصوبه هم. اینها به ما ارث رسیده است. کاری که در تلاش هستیم انجامش دهیم حل ناترازی ها و ناعدالتی هاست. اگر این طور ادامه دهیم، هر چقدر پول چاپ کنیم که ناترازی ها را حل کنیم، همان سفره، به هر قیمتی بدهیم، روز به روز فقیرتر خواهد شد. باید فکری بکنیم که قدرت خرید و سفره مردم را نگذاریم بی رنگ شود. برای اینکه چنین اتفاقی رخ بدهد، هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در کمیسیون اقتصادی ما هر هفته روزهای شنبه جلسه داریم و به فکرش هستیم که چه کنیم که سفره مردم، حداقل قوت معمولی آنها با مشکل مواجه نشود.