کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر تسریع کاهش فاصله نرخ ارز نیما و بازار آزاد اثر این اقدام را بر بورس بررسی کرد.

امیر سیدی در گفت‌وگو با «صدای بورس» اثرکاهش فاصله نرخ ارز نیما و آزاد را بر شرکت‌های صادر کننده بورسی بررسی کرد و گفت:کاهش فاصله نرخ ارز نیما با بازار آزاد، بر بورس و هر شرکتی که در حوزه صادرات کار می‌کند اثر گذار است. بازار به صورت جمعی ریزش داشته است و این کاهش فاصله اثری کلی بر بازار خواهد داشت.

وی افزود: روند افزایش قیمت دلار نیما به کندی پیش می‌رود و ممکن است این فاصله به مقدار معقولی نرسد. این فاصله زمانی ۵۰ درصد بوده اما در حال حاضر فاصله این دو ارز ۳۳ درصد است .همچنین در دوره های قبلی این فاصله ۲۰ درصد بوده و هنوز فاصله زیادی بین این دو ارز وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه ارزش واقعی ارز نیما را مشخص ندانست و اظهار داشت:بانک مرکزی در ثبت سفارش ها به شدت سخت گیری می‌کند، بنابراین بازار ارز دستکاری شده و ارزش دلار نیمایی با اینکه در حال افزایش است اما ارزش واقعی آن مشخص نیست و باعث می‌شود که اثر موجهی بر بازار سرمایه نگذارد . این نکته قابل توجه است که هزینه انرژی ، تغییرات در مالیات احکام بودجه و نرخ بهره حاشیه سود شرکت های صادر کننده را کاهش می‌دهد.

وی در خصوص دستکاری بازار توسط مقامات تصمیم گیرنده گفت:باید مکانیزم بازار رعایت و قیمت درست کشف شود، تا بر بازار اثر مثبت گذارد .این نکته حائز اهمیت است که اگر ارز نیما روزی صد تومان اضافه شود برای بازار لازم است اما کافی نیست .

سیدیگفت :اگر نزدیک شدن فاصله ارز نیما سریع صورت گیرد و این فاصله به کمتر از ۲۰ درصد برسد، بر صنایع فلزات و پتروشیمی ها اثر مثبت مستقیمی، خواهد گذاشت.