شرکت سبدگردان فارابی در حال حاضر علاوه بر ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی، مدیریت چهار صندوق سرمایه‌گذاری را نیز برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش صدای بورس،شرکت سبدگردان فارابی از سال ۱۳۹۹ پس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را در زمینه مدیریت دارایی آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر علاوه بر ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی، مدیریت چهار صندوق سرمایه‌گذاری را نیز برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق یکم اکسیر فارابی
خالص ارزش دارایی‌های صندوق یکم اکسیر فارابی در مرز ۴۲۰۰ میلیارد ریال نوسان دارد و مدیران صندوق ۹۳ درصد از این دارایی را به بازار سهام، به خصوص گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «استخراج کانه‌های فلزی» اختصاص داده‌اند. علی‌رغم وضعیت کلی بازار سهام در ماه و سال اخیر، این صندوق در هر دو بازه عملکرد بهتری نسبت به بازدهی شاخص کل داشته و در بازه بلندمدت نیز طی حدود ۱۵ سال فعالیت، بازدهی ۲۱ هزار و ۷۷۳ درصدی داشته است.

صندوق هدیه
خالص ارزش دارایی‌های صندوق با درآمد ثابت هدیه، در ۱۲ ماه اخیر با جهشی ۲۱۹ درصدی از مرز ۳۵ هزار میلیارد ریال نیز فراتر رفته است. با توجه به ماهیت احتیاطی صندوق‌های با درآمد ثابت، بازار سهام سهم اندکی در سبد این صندوق دارد و اوراق مشارکت و سپرده بانکی به طور برابر سهمی ۴۷ درصدی از سبد صندوق را به خود اختصاص داده‌اند. صندوق هدیه با کسب بازدهی ۲۳.۴ درصدی در یک‌سال اخیر، نسبت به سپرده بانکی سودده‌تر بوده است.

صندوق سلام
صندوق سهامی سلام از اردیبهشت ۱۴۰۱ فعالیت خود را در گروه صندوق‌های قابل معامله سهامی آغاز کرد و در حال حاضر خالص ارزش دارایی‌های ۳۶۴۰ میلیارد ریالی دارد. این صندوق سهامی از ابتدای تأسیس تاکنون، با وجود شرایط رکودی بازار سهام، حدود ۵۸ درصد بازدهی محقق ساخته است.

صندوق لبخند
سبدگردان فارابی در شهریورماه ۱۴۰۱، صندوق بادرآمد ثابت دیگری را راه‌اندازی کرد که با نماد «لبخند» در بورس قابل معامله است. مدیران این صندوق بیشترین سهم از سبد دارایی را به ترتیب با ۵۷ و ۳۴ درصد به سپرده بانکی و اوراق مشارکت اختصاص داده‌اند. لبخند که با خالص ارزش دارایی‌های بیش از ۸۳ هزار میلیارد ریالی، بزرگ‌ترین صندوق فارابی محسوب می‌شود، در ۱۲ ماه اخیر ۳۰ درصد بازدهی داشته که این رقم در مقایسه با سود بانکی و عملکرد بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت دیگر بازار،بالاتر بوده است.

صندوق جهش
صندوق اهرمی جهش از تیرماه ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرده و خالص ارزش دارایی های صندوق جهش ۴۶۰۰۰ میلیارد ریال است. حدود ۸۰ درصد از این دارایی ها را به بازار سهام اختصاص داده و عملکرد این صندوق از ابتدای تاسیس ۲۰- درصد بوده است.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت را مشاهده می‌کنید.

شماره ۵۵۷ هفته نامه اطلاعات بورس