تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳

بازار، هفته آخر تابستان را به بهترین نحو ممکن به پایان رساند و حتی حوادث مرتبط با لبنان هم تاثیری در رشد بازار نداشت.

به گزارش صدای بورس،بازار، هفته آخر تابستان را به بهترین نحو ممکن به پایان رساند و حتی حوادث مرتبط با لبنان هم تاثیری در رشد بازار نداشت. شاخص کل بورس رشد هفتگی ۱۳ هزار واحدی و معادل ۰.۰۷ درصدی را تجربه کرد و به محدوده ۲، ۱۰۰، ۰۰۰ واحدی نزدیک شد.

شاخص کل هم وزن به مانند هفته قبل وضعیت بهتری داشت و رشد بیش از ۲ درصدی را تجربه کرد که بیانگر وضعیت بهتر نمادهای کوچک نسبت به نمادهای بزرگ بازار بود. ارزش معاملات خرد هم با رشد بیش از ۱۳ درصدی مواجه شد و به مرز ۴ هزار میلیارد تومان رسید. همچنان ورود پول خاصی را به بازار تجربه نمی‌کنیم و باید برای این امر اقدامات اعتمادساز بیشتری از سوی سیاستگذار اتفاق بیفتد.

برترین‌های هفته
بیشترین بازدهی در این هفته به نمادهای "کایتا"، "دکوثر" و "ثپردیس" به ترتیب با بازدهی ۱۹ درصدی، ۱۶ درصدی و ۱۵ درصدی اختصاص داشت و بیشترین زیان نصیب سهامداران "شساخت"، "معیار" و "رفاه" بود که افت به ترتیب ۱۴ درصدی، ۱۳ درصدی و ۱۲ درصدی را به خود دیدند.
این هفته با تودیع و معارفه روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و صحبت‌های امیدوارکننده رئیس جدید سازمان بورس و همچنین وزیر اقتصاد در مورد بازار سرمایه همراه بود.
"پترول" همچنان به فروش شرکت‌های زیرمجموعه به شرکت‌های هم گروه مشغول است و این بار ۴ درصد پتروشیمی صدف خلیج فارس را به پتروشیمی تندگویان فروخت و ۴۰۰ میلیارد تومان سود ساخت. " قیستو" هم از محل فروش ساختمان حدود ۵۵ میلیارد تومان ساخت. "وسپهر" از محل فروش "مفاخر" ۷۷ میلیارد سود ساخت.
"وبوعلی"، "ثقزوی" و "پدرخش" به ترتیب ۳۳ درصدی، ۴۰۰ درصدی و ۳۰ درصدی از محل آورده و مطالبات افزایش سرمایه خواهند داشت.
"دارو" ۲۰۵۰ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، "لطیف" افزایش سرمایه حدودا ۳۱۰۰ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، "حرهشا" افزایش سرمایه ۱۲۳۳ درصدی از مطالبات، "دکپسول" ۱۴۵۰ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، "ونیکی" ۱۲۹ درصدی افزایش سرمایه ترکیبی از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و "فسپا" افزایش سرمایه ۱۵۰ از سود انباشته، "شکام" ۵۵ درصدی از سود انباشته خواهند داشت.
"وسپهر" از پذیرش شرکت توسعه ساختمانی سپهر تهران در بورس خبر داد. "تایرا" هم پذیرش شرکت زیرمجموعه توسعه صنعتی تراکتورسازی ایران را گرفت. "ونیرو" از قرارداد ساخت دو نیروگاه بادی رونمایی کرد. "حسینا" هم قرارداد اجاره جدیدی برای انبار خود منعقد کرد. "پترول" ۱۰ و "صبا" ۴۲ تومان در مجمع تقسیم کردند.
نماد "سباقر" در بازار فرابورس درج شد. "وخارمز" موافقت اصولی تبدیل به هلدینگ سرمایه گذاری را دریافت کرد. سپرده گذاری از محل فروش واحدهای مشترک صندوق توسعه بازار بیش از ۱۲۰ میلیارد سود ساخت. "اوان" از تغییر سهامدار عمده خود خبر داد. شرکت‌های پتروشیمی از از محل تعدیل نرخ خوراک گاز خود تعدیل مثبت زدند. شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت شیرخام به گوش می‌رسد. قیمت دارو در نمادهای دقاضی، کاسپین، دابور و دبالک افزایش یافت.

خودروسازان در راه اصلاح
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی اعلام کرد امکان انتشار اوراق قابل بازخرید قبل از سررسید فراهم شد. شرکت خودروساز بزرگ کشور به همراه نماینده شورای رقابت در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون اقتصادی دولت، خواستار اصلاح قیمت خودرو شدند. در این زمینه گزارشی تهیه و به دفتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شد. با تصمیم هیات عالی نظارت بانک مرکزی، ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از محل سپرده قانونی بانک‌ها، برای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری اختصاص می‌یابد. در بازارهای جهانی همچنان آمارهای اقتصادی ضعیف، انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا و نرخ بهره فدرال رزرو بیشترین تاثیر را بر قیمت‌های کامودیتی‌ها دارد. قیمت طلا همچنان بیش از ۲۵۰۰ دلار در هر اونس است. نفت برنت مجددا به بیش از ۷۳ دلار در بشکه رسید. مس ۹۴۰۰ دلار در تن، روی، آلومینیوم و سرب هم به ترتیب ۲۹۲۰، ۲۵۳۰، و ۲۰۳۰ دلار در تن رسیدند. در لحظه تنظیم گزارش دلار بازار آزاد ۵۹۵۰۰ دلار نیمایی ۴۶۱۵۰ و هر سکه امامی ۴۴.۱ میلیون تومان در حال معامله است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

  • شماره ۵۵۷ هفته نامه اطلاعات بورس