به گزارش صدای بورس، مرور منحنی قیمت بازار خودرو (شامل خودروهای داخلی و مونتاژی) طی شش ماه نخست امسال، نشان میدهد بازدهی خودرو ۱۳.۵درصد افت کرده است.
بر این اساس قیمتها در میانه ماه نخست تحتتاثیر غیرمستقیم اتفاقات سیاسی منطقه، رشد سنگینی را تجربه کرده و قله قیمت در همین ماه شکل گرفته است.
از اواخر فروردین امسال به بعد (تا به امروز) هرچند بازار خودرو نوسانهای زیادی را تجربه کرده، اما هرگز تجربه فروردین تکرار نشده است. از طرفی، میانگین قیمت در ماههای پس از فروردین تا مرداد نزولی بوده، اما در شهریور کمی صعود کرده است.
در این شش ماه، اتفاقات مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بازار خودروی کشور را تحتتاثیر خود قرار دادند. از اتفاقات غیرخودرویی مانند «تنش ایران و اسرائیل» بهخصوص در فروردین و ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران، گرفته تا کمبود عرضه و ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده و فروش اخیر ایرانخودرو، همه در تشکیل قله و درههای قیمتی بازار خودرو در نیمسال نخست نقش داشتهاند. در این بین، به نظر میرسد اتفاقات غیرخودرویی، اتفاقاتی که در درجه نخست سبب رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز شدهاند، نقش اصلی را در خیز قیمتی بازار خودرو داشتهاند. به عنوان مثال، تنش سنگین بین ایران و اسرائیل در فروردینماه، سبب رشد انتظارات تورمی و بالا رفتن قیمت ارز شد، زیرا گمان میرفت کار به درگیری فراگیر و وسیع بین دو طرف بکشد. در این شرایط، بازار خودرو نیز که منحنی قیمت آن وابستگی زیادی به بازار ارز دارد، با رشد قیمت مواجه شد.
به گواه آمار و ارقام، قله قیمتی بازار خودروی ایران در فروردین ۱۴۰۳ شکل گرفته است، به نحوی که هیچ خودروی داخلی زیر ۴۵۰میلیون تومانی در آن مقطع (در بازار آزاد) وجود نداشت. محاسباتی که با بررسی قیمت ۱۲ خودروی داخلی و مونتاژی به دست آمده، نشان میدهد در انتهای فروردین میانگین قیمت در بازار آزاد بالغ بر یکمیلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان بوده است.
در صورتی که تنش بین ایران و اسرائیل ادامه مییافت، بازار خودرو مستعد افزایش قیمت بیشتری نیز بود، اما این تنش پس از پاسخ ایران به اقدام اسرائیل - حمله به کنسولگری ایران در دمشق - رو به کاهش رفت و تا زمان ترور اسماعیل هنیه در ایران، این روند ادامه داشت.
بنابراین، بازارها پس از اطمینان نسبی از اینکه ایران و اسرائیل قرار نیست وارد جنگی فراگیر و گسترده شوند، از قله پایین آمدند و بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود. شاهد آن افت قیمت خودروها در اردیبهشت است.
طبق محاسبات در انتهای اردیبهشت میانگین قیمت در بازار خودرو عدد یکمیلیارد و ۱۸میلیون تومان را ثبت کرده است. بنابراین میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد، در انتهای اردیبهشت نسبت به انتهای فروردین حدودا هشت درصد افت را نشان میدهد.
روند منحنی قیمت بازار خودرو در اردیبهشت تا اواخر ماه تحتبررسی، نزولی بوده اما پس از آن، تحتتاثیر سانحه سقوط بالگرد ریاستجمهوری و شهادت وی و همراهان، برای چند روزی صعودی شد. پس از عبور از دو سه روز ابتدایی خرداد و عبور بازارها از شوک سانحه بزرگ، بازار خودرو بار دیگر وارد ثباتی نسبی شد، روندی که تا پس از برگزاری دور نخست انتخابات ریاستجمهوری چهاردهم (در تاریخ هشتم تیرماه) ادامه داشت.
با توجه به اینکه انتخابات ریاستجمهوری به دور دوم رفت، حدفاصل یکهفتهای بین این دو مرحله، رشد قیمت خودرو را پس از ثباتی چندهفتهای به دنبال داشت. بااینحال، پس از مشخص شدن نتایج انتخابات و پیروزی مسعود پزشکیان بر سعید جلیلی، بازارها بهنوعی آرام شدند و خودرو نیز جزو آنها بود. شرایط به شکلی پیش رفت که میانگین قیمت خودرو در انتهای تیر نسبت به انتهای خرداد، نزولی شد.
طبق محاسبات ، میانگین قیمت خودرو در انتهای خرداد به ۹۹۵میلیون تومان رسیده و در انتهای تیر رقم ۹۸۵ میلیون تومان را ثبت میکند.
بنابراین میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد، در خرداد نسبت به اردیبهشت بیش از ۲درصد افت را نشان میدهد. در تیر نسبت به خرداد نیز افت میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد، باز هم یک درصد بوده است.