بازار  سرمایه در سال ۱۴۰۳ متاثر از ماه‌های آخر سال گذشته بود و شاخص کل روند صعودی را پیش گرفته بود.

به گزارش صدای بورس ، بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ متاثر از ماه‌های آخر سال گذشته بود و شاخص کل روند صعودی را پیش گرفته بود در عین حال سایر بازارهای موازی نیز رشد خود را داشتند و قیمت‌های طلا، سکه، ارز و ... نیز به ارقام بالایی رسیده‌بودند. اما این روند چندان دوام نیاورد و با توجه به اتفاتی که در روزها و ماه‌های بعد رخ داد بازار روند نزولی گرفت.

سایر بازارها نیز با اندکی کاهش از حالت صعودی خارج شدند. در این میان حادثه سقوط بالگرد ریاست جمهوری مهمترین اتفاقی بود که بر بازار تاثیر گذاشت و تا انتخابات و روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید بازار را دچار نزول کرد و پس از آن اندکی به تعادل رسید. بعد از آن نیز ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران یه آشفتگی و نزول بازار دامن زد. با مشخص شدن کابینه دولت چهاردهم و تعیین وزیر اقتصاد شاهد تغییرات در سازمان بورس بودیم و حال با روی کار آمدن رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار باید دید چه تدابیری برای بازار سرمایه در نظر گرفته می‌شود و نیمه دوم سال بازار به چه سمتی خواهد رفت.

وضعیت بازارهای موازی در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۳
درصد تغییرات بازارهای موازی نشان دهنده از رشد طلا، سکه، مسکن، خودرو و کاهش اندک نرخ دلار و یورو است ولی در شهریورماه رشد تمامی بازارهای موازی را شاهدیم.

بررسی ها نشان می‌دهد شاخص کل و هم وزن بورس در نیمه ابتدایی سال به ترتیب بیش از ۶ و ۹ درصد افت داشته است اما در شهریورماه رشد این شاخص‌ها را شاهدیم.

بیشترین و کمترین بازدهی شرکت ها در نیمه نخست سال
در معاملات ۶ ماه ابتدایی ســال جاری نماد «ثامان» با بیش از ۶۲ درصد رشد قیمتی بیشترین میزان بازدهی را در تابلوی معامالت بورس تهران به خود اختصاص داده است. بعد از این نماد در این تابلو نماد معاملاتی» دکوثر» بود که با بیش از ۵۹ درصد رتبه بعدی را از آن خود کرد و ســپس نماد «شدوص» با ۵۸ درصد و نمادهای «حتاید» و «خمحور» به ترتیــب با بیش از ۵۳ درصد افزایش قیمت بیشــــترین میزان بازدهی را از آن خود کردند. در مقابــل، نمادهای معاملاتــی «کسرام» با ۵۲ درصــد، «کساپا» با بیش از ۴۸ درصد،
«وآذر» و «خاهن» بــا ۴۷ و ۴۴ درصد و در نهایت «خلنت» با ۴۴ درصد بیشــترین افت قیمتی را در تابلوی معاملات بورس تهران تجربه کردند.

در تابلـــوی معاملاتی فرابـورس نیـــز نمادهای «غگز» بـا بیش از ۹۰ درصـد، » شفام» با ۷۰ درصـــد، «ولتجار» بـا ۶۹ درصد، «داوه» و «حسینا» به ترتیب بـــا ۵۸ و ۵۵ درصـــد نمادهایـی بودند کـه در ۶ مـاه ابتدایی بیشـترین سـودآوری را بـرای سـهامداران خـود بـه ارمغـان آوردنـــد امـا از طـرف دیگـر، نمادهـــای «حخزر» با ریزشـی بیـش از ۴۹ درصدی و به دنبال آن، «وگستر»، «کرومیت» و «اتکای» و ســپس «مادیرا» با ۴۶ درصد افت، بیشـترین میـزان کاهش قیمـت را به نـام خـود به ثبـت رسـاندند.

در بازار پایه، نمـــاد معاملاتـی «رفاه» بـــا بازدهـی بیـش از ۶۷ درصدی بیشـــترین میـزان افزایـــش قیمت را در ۶ ماه اول ۱۴۰۳ به سـهامداران خود هدیـه داد و پرچمـدار بازدهـی در این ماه شـد. بعد از آن، نمادهای «کابگن»، «نبروج» و «چنوپا» و در آخر «ثتوسا» هر کـدام به ترتیـب بـا ۶۶ درصد، ۵۹ درصـد، ۴۲ درصد و ۴۱ درصد بیشـترین رشـد قیمتی را داشـــتند. اما در مقابل، بخت با نمادهایی همچون «وثنو»، «رفاه»، «کارام»، «ثعتما» و «خبنیان»، همراه نبـــود و تمامی ایـن نمادهـــا با افت قیمت در محدوده ۵۶ تا ۴۴ درصدی، به نیمه سال رسیدند.

عقب ماندگی بورس از تمام بازارهای رقیب

مهدی قلی‌پور خانقاه، مدیرعامل سبدگردان الماس گفت:‌ بازدهی تمام شاخص‌های اصلی بورس و فرابورس در شش ماهه اول منفی بوده که با در نظر گرفتن ادامه شرایط تورمی حاکم بر کشور و افت حدود ۲۰ درصدی قدرت خرید ریال در همین دوره، همه شواهد گویای وضعیت بحرانی بازار سرمایه در این دوره است. از ابتدای سال جاری شاخص کل بورس، هم وزن بورس، کل فرابورس و هم وزن فرابورس به ترتیب بازدهی‌های منفی ۵.۱، ۸.۱، ۱۴.۴ و ۱۳.۲ درصدی داشته‌اند. با لحاظ افت قدرت خرید ریال، اهالی بازار سرمایه، آنهم بعد از ۴ سال ضرر، مجدداً با زیان واقعی نزدیک به ۳۰ درصدی نیمه اول سال را سپری کردند. فقط در تیرماه و شهریورماه شاخص‌ها مثبت بودند و بقیه ماه‌ها شاخص‌ها منفی بوده‌اند. تا پایان روز معاملاتی ۲۷/۰۶/۱۴۰۳ در مجموع ۱۸۰۹۰ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شده است. خردادماه با ۵۶۶۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی بدترین ماه بوده شهریورماه با خروج ۲۸ میلیارد تومان وضعیت بهتری داشته است.
مهدی قلی‌پور خانقاه، مهمترین عامل رکود بازار در نیمه اول سال را نرخ‌های بالای سود بانکی و اوراق بدهی دانست که به صورت میانگین در سطوح بالای ۳۰ درصد تثبیت شدند. وی ادامه داد: عامل دوم کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی با وجود تورم ریالی به ویژه افزایش فاصله ارز نیمایی با ارز آزاد و فشار به صادر کنندگان بود که البته بخشی از این سیاست نادرست از ابتدای تابستان اصلاح شد و فاصله نرخ ارز نیمایی و آزاد از ۵۰ درصد در ابتدای سال به کمتر از ۲۸ درصد در پایان شهریور ماه رسیده است. قیمت گذاری‌های دستوری در حوزه محصولات و مواد اولیه صنایع عامل سوم در ادامه رکود چهارساله بورس بود. جنگ در خاورمیانه، فوت رئیس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام و استقرار دولت جدید نیز ریسک سیستماتیک بازار را افزایش داد به نحوی که ارزش دلاری بازار سهام به کمترین سطوح از ابتدای دهه ۹۰ رسیده است. مدیرعامل سبدگردان الماس افزود: سپرده‌های بانکی و اوراق بدهی با متوسط بازدهی ۱۵ درصدی در صدر بازارهای رقیب بازار سهام در ۶ ماه اول سال جاری بوده‌اند. بعد از سپرده، سکه تمام و گرم ۱۸ عیار با رشد ۱۴ درصدی و ملک با رشد ۱۰ درصدی قرار گرفته‌اند. نرخ دلار بازار آزاد هم بازدهی منفی ۱.۵ درصدی داشته است البته دلار نیمایی که برای صادرکنندگان اهمیت بیشتری دارد رشد ۱۳.۸ درصدی داشته است. به عبارت دیگر تمام بازارهای رقیب بازار سرمایه وضعیت بهتری نسبت به سهام داشته اند. قلی‌پور خانقاه گفت: انتظار دارم بعد از چهار سال و اندی، بازار سرمایه از نیمه دوم سال ۱۴۰۳ بخشی از عقب افتادگی از تورم و بازارهای رقیب را جبران کند و در مهرماه برای اولین بار بعد از سال‌ها شاهد ورود پول حقیقی به سهام باشیم.


خروج بیش از ۱۷ همت نقدینگی

از ابتدای سال جاری تا انتهای مردادماه همچنان شاهد خروج پول حقیقی بودیم. در فروردین ماه ۴.۷ همت اردیبهشت ۰.۷، خرداد ۵.۱۵ تیر ۱.۸، مرداد ۵.۳ خروج پول اتفاق افتاد و تنها در شهریورماه شاهد ورود ۱.۲ همت پول به بازار سرمایه بودیم در نتیجه این خروج متداوم پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه از ابتدای سال تا کنون حدود ۱۷.۷ همت پول از بورس خارج و وارد سایر بازارهای موازی شده است.

  • محمدرضا شاهوردیلو - خبرنگار

  • شماره ۵۵۷ هفته نامه اطلاعات بورس