یک اقتصاددان گفت: کارشناسان باید به مردم توضیح دهند دستکاری قمیت ارز در تنش‌های منطقه ای، فقط منفعت دلالان را تامین می‌کند.

به گزارش صدای بورس،محمد واعظ، اقتصاددان درباره عوامل اثرگذار واقعی و غیر واقعی بر بازار و نرخ ارز گفت: سوداگران و دلالان با توجه به اهداف شخصی خود مدام در اندیشه هدفگذاری برای افزایش نرخ ارز هستند و بهترین راه برای عدم موفقیت این دلالان، آگاهی‌بخشی مردم و به طور کلی فعالان بازار است.


وی تصریح کرد: کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی باید به مردم توضیح دهند که بالا رفتن نرخ ارز و دستکاری آن در حال حاضر تامین کننده منفعت چه کسانی است؟

این استاد اقتصاد گفت: جامعه هدف یعنی مردم در همراهی با دلالان در ایجاد تقاضای کاذب و بالا بردن نرخ ارز سودی نمی‌برند، بلکه دستکاری نرخ ارز فقط به تامین منافع عده‌ای سودجو منتهی می‌شود که به هیچ‌ وجه پاسخگو و دلسوز مردم نیستند.

واعظ ادامه داد : به عبارت بهتراگر به دنبال یک تکانه سیاسی و نظامی، جامعه هدف، نرخ‌سازان را برای دستکاری کردن قیمت همراهی کنند منفعت بسیاری نصیب سودجویان می‌شود و اما اگر جامعه از دستکاری‌های بازارساز غیرواقعی پیروی نکند، منفعت بالا رفتن نرخ ارز به جیب دلالان سرازیز نمی‌شود.

کارشناس اقتصادی افزود: نکته مهم این است که منفعت دلالان دقیقا نقطه مقابل زیان مردم است، یعنی دستکاری نرخ ارز با این هدف صورت می‌گیرد. در این شرایط وقتی جامعه هدف با طرف دستکاری کننده قیمت همراهی کند، نرخ ارز افزایش می‌یابد. در حالی که دستکاری کننده نرخ ارز می‌داند افزایش قیمت، موقتی است و به سرعت از این بازار خارج می‌شود تا سود کند، اما جامعه هدف نسبت به ترفند دلالان آگاه نشده است.

به گزارش ایبنا،واعظ تاکید کرد: قطعا پس از بهره‌گیری نرخ‌سازان و خروج آنها از بازار ارز، جامعه زیان می‌کند. هرچقدر پیروی از بازارساز غیرواقعی که اقدام به دستکاری نرخ ارز به واسطه تنش‌های نظامی و سیاسی کرده بیشتر شود، نرخ ارز هم بالاتر می‌رود و به تبع آن زیان مردمی که نادانسته وارد این بازی شدند نیز بیشتر خواهد شد.