صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات آگاه با نماد کلید از ‌شنبه ۷ مهرماه به مدت ۴ روز کاری در بورس تهران پذیره‌نویسی می‌شود.

به گزارش صدای بورس،محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری پذیری‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات گروه آگاه با نماد «کلید» گفت:بورس تهران جعبه ابزار خود را با صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات آگاه تکمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه از شنبه هفته آینده شاهد پذیره‌نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات هستیم،افزود: این صندوق با تأمین مالی و پذیره‌نویسی، هوشمندانه گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با تاکید براینکه بورس تهران حمایت خود را از این پذیره نویسی انجام خواهد داد، اظهار داشت: امیدواریم این صندوق یکی از بهترین پذیره نویسی با رکورد جذب منابع باشد.

قهرمانی، معاون پذیرش و ناشران بورس تهران نیز در ادامه این نشست گفت: صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ابزار جدیدی در دوسال اخیر بازار بوده و چندین صندوق هم در این بخش پذیره نویسی شده اند.

وی با بیان اینکه صندوق های املاک و مستغلات معاف از مالیات هستند، ادامه داد:صندوق‌های املاک و مستغلات امکان سرمایه‌گذاری در حوزه املاک در بلندمدت با هر مبلغی را فراهم می‌کند.

به گفته وی یکی از ویژگی‌های صندوق کلید این است که تیم تخصصی امکان مذاکره و چانه‌زنی در املاکی که فرصت خوبی دارد را ایجاد می‌کند.

معاون پذیرش و ناشران بورس تهران در مورد صندوق املاک و مستغلات «کلید» گفت: این صندوق مجوز پذیرش نویسی را در تاریخ ٢١ شهریور اخذ کرد و در ٢۶ شهریورماه درج نماد شد که از ۷ مهرماه پذیره نویسی آن آغاز خواهد شد.

وی افزود:سقف اندازه صندوق یک همت و ارزش اسمی هر واحد هزار تومان است و (NAV) این صندوق هر ۶ ماه توسط گزارش کارشناسان رسمی بروز می‌شود.

دو ویژگی صندوق های املاک و مستغلات

در ادامه این نشست ،مهدی گودرزی، عضو هیأت مدیره کارگزاری آگاه نیز گفت:صندوق‌های املاک و مستغلات یکی از راه‌های پاسخ به مسئله خرید تدریجی مسکن برای افراد است.صندوق‌های املاک و مستغلات باعث می‌شود پس‌انداز افراد از تورم مسکن عقب نماند.

وی به دو ویژگی این صندوق‌ها اشاره کرد وافزود: صندوق های املاک و مستغلات دو ویژگی مهم دارند که عبارت است از؛ با حجم پول اندک می‌توان وارد این صندوق شد و همچنین قابلیت نقدشوندگی دارد.

گودرزی تصریح کرد: دارایی فیزیکی واقعی پشت این صندوق‌ها است و این صندوق‌ها مستقیم فیزیک مسکن را خریداری می‌کنند.

مهدی گودرزی، با بیان اینکه حجمصندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REITs) در آمریکا ۲.۷ S&P است، افزود:در افق زمانی، REITs‌ها در ایران زمانی که به ۴۰۰-۵۰۰ همت برسند، می‌توانند به بازار مسکن سیگنال بدهند.

عضو هیأت مدیره کارگزاری آگاه با تاکید براینکه استراتژی ورود به بازار صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REITs) باید با دید بلندمدت باشد، اضافه کرد : فکر می‌کنم REITsها در افق ۳ تا ۵ سال آینده، بازیگر جدی در بازار ما خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از استراتژی‌های ما در صندوق املاک و مستغلات کلید، متنوع‌سازی است. تصریح کرد:این صندوق کار بازسازی و بهسازی هم انجام می‌دهد؛ به این معنا که املاک کلنگی را خریداری، بازسازی و در نهایت می‌فروشد.

به گفته گودرزی تفاوت صندوق املاک و مستغلات کلید آگاه با سایر صندوق‌های املاک موجود در گذر زمان نمایان می‌شود.

عضو هیأت مدیره کارگزاری آگاه اظهارداشت:یکی از پتانسیل‌های صندوق کلید استفاده از وام است و مدیر صندوق می‌تواند تا سقف ۵۰درصد دارایی‌های صندوق، تسهیلات بگیرد.

حل مشکل تامین مسکن

گوهر صادق نیا، قائم مقام مدیرعامل سبدگردان آگاه در این نشست به مشکل تامین مسکن اشاره کرد و گفت:مدت زمان اینکه یک فرد در ایران درآمد خود را به مسکن تبدیل کند، زیاد بوده و این فرصتی خوبی است که نهادهای مالی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند.

به گفته وی صندوق املاک و مستغلات کلید آگاه در حوزه اجاره، خرید و فروش و بهسازی مسکن فعالیت می‌کند.

دامنه نوسان صندوق کلید ۱۰درصد است

مهدی زمانی، معاون عملیات بازار بورس تهران در ادامه نشست گفت:پذیره‌نویسی صندوق کلید از ۷ مهر به مدت ۴ روز شروع می‌شود و اگر مبلغ پذیره‌نویسی که هزار میلیارد تومان است تا ۱۱ مهر تکمیل نشود، به مدت ۴ روز دیگر تمدید خواهد شد.

یه گفته وی صندوق اختصاصی بازارگردانی آگاه، بازارگردان صندوق کلید است و دامنه نوسان صندوق کلید ۱۰درصد خواهد بود.

زمانی تاکید کرد: وقتی دوره پذیره‌نویسی تکمیل شود با هماهنگی و مجوز از سوی سازمان بورس امکان انجام معاملات با نماد کلید انجام می‌شود.