وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: امروز سه‌شنبه سوم مهرماه، شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی قیمت شیر خام درب دامداری‌ها را اعلام خواهد کرد.

به گزارش صدای بورس،امروز، سه‌ شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۳، هفتمین نمایشگاه بین‌ المللی کشاورزی آیفارم با حضور غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی، در محل نمایشگاه آفتاب افتتاح گردید. در مراسم افتتاحیه آیفارم، غلامرضا نوری قزلجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره زمان اعلام نرخ شیر خام درب دامداری‌ها از سوی شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: امروز قیمت شیر خام درب دامداری‌ها توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی اعلام خواهد شد.

گفتنی است، چند ماه است که نرخ‌ هایی برای شیر خام از سوی نهادها و تشکل‌های مختلف از جمله ستاد تنظیم بازار اعلام می‌شود در حالی که شیر جز محصولاتی است که قیمت آن در شورای قیمت‌ گذاری تعیین و از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا ابلاغ می‌گردد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز سه‌شنبه سوم مهر ماه قیمت شیر خام درب دامداری‌ها از سوی شورای قیمت‌ گذاری محصولات اساسی کشاورزی اعلام می‌ شود.

سود صنعت لبنیات در کدال چقدر است؟

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه سود این صنعت حدود ۴ درصد است، اظهار کرد: رجوع به سایت کدال و رصد سود ۸ شرکت تولیدی، نشان می‌دهد متوسط سود خالص به دست آمده ۴.۷ درصد بوده در حالی که صنعت لبنیات کف سود مصوب آن ۱۴ و حداکثر ۱۷ درصد است.

فرید با اشاره به کاهش بازار تقاضا ادامه داد: هنگامی که دستمزد نیروی انسانی ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، کاهش قدرت خرید شاغلان، باعث می‌شود تا بازار تقاضا ریزشی باشد. چند سالی است که صنعت لبنیات کاهش مصرف دارد؛ خطری که تولید فرآورده‌های لبنی را تهدید می‌کند.

وی توضیح داد: وقتی بهره برداری از ظرفیت در کارخانجات پایین باشد هزینه‌های سربار آنها افزایش نسبی خواهند داشت.

کاهش قدرت خرید و افت قیمت صادرات

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران درباره وضعیت صادرات محصولات لبنی هم گفت: چند سالی است که بخشی از تولیدات کشور صادر می‌شود. این امر خوب است اما حجم مصرف داخل نسبت به نیازمندی، سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. در کشور سرانه مصرف به جای ۱۶۵ کیلو گرم که استاندارد مصرف لبنیات بر پایه شیر است در کشور ما به کمتر از ۷۰ کیلو گرم رسیده است. بنابراین اگر صادراتی هم رخ می‌دهد که ۸۰ درصد آن به کشورهای همسایه عراق، پاکستان و افغانستان است به نوعی از روی ناچاری بوده و کاهش قدرت خرید مردم چاره‌ای جز صادرات باقی نگذاشته است. اگر توان خرید داخل بهبود پیدا کند حتی محصولات با قیمت‌های بهتری صادر می‌شوند.

فرید افزود: امروز بخشی از شیر تولید داخل تبدیل به شیر خشک صنعتی شده و صادر می‌شود؛ در حالی که پرسش این است چرا محصولی که یارانه دارد نباید در سفره مردم باشد. فربد در این خصوص اظهار کرد: شیرخشک اگر در بازار جهانی ۲ هزار و ۶۰۰ دلار در تن معامله می‌شود در بازار صادراتی ایران فراتر از ۲ دلار، قابل فروش نیست.

وی گفت: مسائل مختلفی از جمله تحریم منجر به این مسئله شده تا صادرات محدود به کشورهای همسایه باشد.

منبع: مهر