مدیرکل بندری سازمان بنادر گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور طی نیمه اول سال به بیش از ۱۱۴ میلیون تن رسید.

به گزارش صدای بورس، یکی از مهم ترین فعالیت‌های بنادر کشور طی سال های گذشته که در قالب توسعه اقتصاد دریا محور در دستور کار قرار گرفت افزایش تخلیه و بارگیری کالاها به ویژه کالاهای اساسی بوده است. بررسی ها حاکی از آن است که همزمان با توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی در بنادر کشور میزان تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و همچنین کالاهای نفتی و غیر نفتی رشد بسیار زیادی داشته و شاهد افزایش حجم جابه جایی کالاها در این بخش هستیم.

طبق اعلام صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همزمان با تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش جرثقیل‌های دروازه‌ای و کانتینر در بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی میزان تخلیه و بارگیری کالاها رشد چشمگیری داشته است.

براساس این گزارش در شرایط کنونی بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی در کشور از طریق بنادر کشور تخلیه وبارگیری می‌شود که در این بین از ابتدای سال با تمهیداتی که در نظر گرفته شده ما شاهد رشد و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی بوده ایم.

در همین زمینه عادل دریس مدیرکل بندری سازمان بنادر و دریا نوردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه میزان تخلیه کالاهای نفتی طی شش ماهه اول امسال در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، روند رو به رشدی داشته است گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالا در نیمه اول سال معادل ۱۳ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۲۲۴ تن، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی معادل ۲۵ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۳۴۲ تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۳۹ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۵۶۶ تن بوده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی نیمسال اول، معادل ۳۸ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۲۰۷ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۳۶ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۵۶۷ تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۷۵ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۷۷۵ تن بوده است.

دریس با اشاره به اینکه جمع تخلیه‌وبارگیری کالاهای نفتی طی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳، معادل ۵۲ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ تن بوده است گفت: مجموع تخلیه‌وبارگیری کالاهای غیرنفتی ۶۲ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۹۰۹ تن بوده؛ همچنین مجموع تخلیه‌وبارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۱۱۴ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۳۴۱ تن بوده است.

وی در خصوص میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر حاکمیتی کشور هم گفت: تخلیه‌وبارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری نیز طی شش ماهه امسال، معادل ۱ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۱۶۰ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری طی مدت مشابه سال گذشته که معادل ۱ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۲۳۶ TEU بود، رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان