شرکت سبدگردان داریوش در حال حاضر علاوه بر ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی، مدیریت پنج صندوق سرمایه‌گذاری را نیز برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش صدای بورس، شرکت سبدگردان داریوش از نیمه نخست سال ۱۴۰۰ پس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را در زمینه مدیریت دارایی آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر علاوه بر ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی، مدیریت پنج صندوق سرمایه‌گذاری را نیز برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق گنجینه داریوش
خالص ارزش دارایی‌های صندوق گنجینه داریوش با جهشی ۱۲۱ درصدی در ۱۲ ماه اخیر، از مرز ۳۷۰۰ میلیارد ریال نیز عبور کرده است. با توجه به ماهیت احتیاطی صندوق‌های با درآمد ثابت، مدیران این صندوق بیشترین سهم از سبد صندوق را با ۵۳ و ۴۵ درصد به اوراق بدهی و سپرده بانکی اختصاص داده و موفق به کسب ۲۸ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر شده‌اند که این رقم در مقایسه با سود بانکی و سود بسیاری از صندوق‌های بادرآمد ثابت دیگر، بالاتر بوده است.

صندوق ثروت داریوش
خالص ارزش دارایی‌های صندوق سهامی ثروت داریوش در ۱۲ ماه اخیر با کاهشی ۲۶ درصدی در مرز ۳۱۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. ۷۸ درصد از دارایی صندوق به بازار سهام و به خصوص گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» اختصاص یافته و ۲۰ درصد دیگر در قالب سپرده بانکی مدیریت می‌شود. گرچه بازدهی سالانه ثروت داریوش با توجه به وضعیت کلی بازار سهام منفی بوده اما در یک‌ماه اخیر و با بهبود معاملات موفق به کسب حدود ۸ درصد بازدهی شده و طی حدود سه سال فعالیت بازدهی ۵۳ درصدی داشته است.

صندوق خزانه داریوش
صندوق با درآمد ثابت خزانه داریوش با هدف جذب بیشتر سرمایه‌های ریسک‌گریز از تیرماه ۱۴۰۱ در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت فعالیت خود را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در ۱۲ ماه اخیر با جهشی فوق‌العاده، ۵۶۱۷ درصد رشد داشته و با رسیدن به ۱۵۶۰۰ میلیارد ریال، آن را به بزرگ‌ترین صندوق سبدگردان داریوش تبدیل کرده است. مدیران صندوق سبد دارایی را با سهمی ۵۳ و ۴۷ درصدی به ترتیب به سپرده بانکی و خرید اوراق بدهی اختصاص داده‌اند. خزانه داریوش در ۱۲ ماه اخیر حدود ۲۳ درصد بازدهی داشته است.

صندوق پترو داریوش
سبدگردان داریوش در شهریورماه ۱۴۰۲، یک صندوق سهامی بخشی راه‌اندازی کرد که با نماد «پترو داریوش» در بورس قابل معامله است. مدیران این صندوق سهمی ۹۲ درصدی از سبد آن را به بازار سهام و با توجه به نوع صندوق، به سرمایه‌گذاری در گروه «محصولات شیمیایی» اختصاص داده‌اند. این صندوق با تمرکز بر سهام بخش پتروشیمی بورس ایران، در یک‌سال گذشته حدود ۱۰ درصد بازدهی داشته است. انتظار می‌رود با بهبود شرایط بازار سهام و حضور سهام شاخص‌ساز در این گروه، بازدهی این صندوق نیز افزایش یابد.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان داریوش را مشاهده می‌کنید.

شماره ۵۵۸ هفته نامه اطلاعات بورس