تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴

نگاهی به روند تغییرات بازار جهانی سنگ آهن حکایت از افزایش قیمت‌های آتی این محصول در هفته گذشته دارد.

به گزارش صدای بورس، نگاهی به روند تغییرات بازار جهانی سنگ آهن حکایت از افزایش قیمت‌های آتی این محصول در هفته گذشته دارد. کارشناسان دلیل این امر را پیش بینی افزایش سطوح تقاضای چین در پی بهبود احتمال احیای اقتصادی در این کشور در نتیجه محرک‌های اقتصادی دولتی می‌دانند.
این در حالی است که هفته قبل دولت پکن از مجموعه ای از اقدامات پولی و مالی پرده برداری کرد که احتمالا نتیجه آن در روزهای آتی رونق قابل توجه در بازارهای کالایی از جمله سنگ آهن خواهد بود. بر این اساس میانگین قیمت این محصول در بازار سنگاپور بیش از ۴ درصد رشد را تجربه کرد. پان گونگ‌شنگ، رئیس بانک مرکزی چین در این باره گفت که سیاست‌گذاران به بانک‌ها کمک می‌کنند وام‌دهی به مصرف‌کنندگان را افزایش دهند، نرخ بهره کوتاه‌مدت کلیدی و نرخ‌های سود وام مسکن را کاهش دهند تا این بخش به حرکت درآید.
پس از اعلام این خبر، سهام غول‌های معدنی سنگ آهن استرالیا نیز در هفته گذشته رشد چشمگیری را ثبت کردند. در پایان معاملات روز سه شنبه، سهام ریوتینتو ۳.۸ درصد، بی اچ پی ۳.۳ درصد و فورتسکیو نیز ۱.۷ درصد افزایش یافت. سنگ آهن، یکی از اصلی‌ترین کالاهای تولید فولاد، امسال در میان کالاهای اصلی بدترین عملکرد را نشان داده است، زیرا کاهش رشد اقتصادی چین - به ویژه بحران طولانی املاک در این کشور - به تقاضا آسیب رسانده است و کارخانه‌ها تولید فولاد را کاهش داده‌اند.
در این بین فولادساز چینی Baowu ماه گذشته نسبت به "زمستان طولانی و سخت" برای صنعت فولاد هشدار داده و در مورد چشم انداز کمک دولت ابراز تردید کرده است. یک نظرسنجی در ماه اوت از آژانس چینی Mysteel نشان داد که تنها ۱.۳ درصد از فولادسازان این کشور در شرایط فعلی بازار سودآور هستند که رقمی بی‌سابقه است. در همان زمان، استخراج‌کنندگان عمده و ارزان ‌قیمت در دنیا همچون برزیل نیز میزان عرضه‌های خود را افزایش داده‌اند و بازار حمل و نقل دریایی با مازاد عرضه روبه‌رو شده است.
این امر قیمت سنگ آهن را به کمتر از ۹۰ دلار در هر تن در اوایل ماه جاری میلادی رسانده بود؛ سطحی که از سال ۲۰۲۲ تاکنون شکسته نشده است. ‌هان جینگ، تحلیلگر شرکت SDIC Essence Futures در این باره می‌گوید: بازگشت قیمت ممکن است برای مدتی به دلیل اطمینان بیشتر ادامه یابد، اما تأثیر واقعی بر پویایی عرضه و تقاضا هنوز نامشخص است. سنگ آهن در سال جاری بیش از یک سوم قیمت خود را از دست داده و در حال حاضر حدود ۹۰ دلار در هر تن در بازار نقدی معامله می‌شود. وی یانگ، تحلیلگر شرکت آتی چین صنعتی معتقد است سیاست امروز در تقویت احساسات بازار مفید واقع شده است و انتظار می‌رود قیمت‌ها با رشد روبه‌رو شود. وی با اشاره به نیاز به نظارت بر سیاست‌های فعلی دولتی در چین افزود: با این حال، موضوع اقتصاد داخلی بسیار پیچیده است، بنابراین سیاست‌های انقباض پولی ممکن است کافی نباشد.
در این ارتباط ریموند یونگ، اقتصاددان ANZ چین، می‌گوید بسته محرک فعلی چین کافی نیست و باید این سیاست‌ها در سایر بخش‌های دولت اعمال شود و با سیاست‌های مالی ادغام گردد، هرچند به نظر می‌رسد چین در تله نقدینگی افتاده است. به نظر ما، یک سیاست مالی تهاجمی برای تزریق تقاضای واقعی اقتصادی لازم است.
به عقیده کارشناسان، بر اساس داده‌های اداره ملی آمار می‌گویند تولید سنگ آهن خام در دوره ژانویه تا آگوست ۴.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. در همین حال، شرکت مشاوره چینی Mysteel اعلام کرد، صادرات فولاد ضد زنگ در ماه اوت به بالاترین حد خود رسید و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۴ درصد افزایش یافت.
Mysteel می‌نویسد افزایش صادرات که ۱۸.۹ درصد نسبت به ژوئیه افزایش یافته است، در حالی رخ می‌دهد که تولیدکنندگان به طور فزاینده‌ای به بازار جهانی روی می‌آورند و این احتمالا به معنای رشد تقاضا در اینده است. خبرها حکایت از آن دارند که بانک مرکزی چین یک بسته محرک ۱۴ روزه را به سیستم بانکی این کشور و با نرخ بهره پایین‌تر تزریق کرده که نشان‌دهنده اراده این نهاد برای محرک‌های پولی بیشتر است؛ اگرچه تحلیلگران گفته اند که عملیات تأمین مالی به خودی خود یک سیاست تسهیل‌کننده اصلی نیست. دومین اقتصاد بزرگ جهان علیرغم مجموعه‌ای از سیاست‌ها با هدف تحریک هزینه‌های داخلی در تلاش برای افزایش رشد است. گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه پکن تسریع در کاهش نرخ بهره را در دستور کار دارد، هفته گذشته پس از کاهش فوق العاده نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته است.

شماره ۵۵۸ هفته نامه اطلاعات بورس