سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به جذاب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری تبدیل شده و منابع حاصل از آن می‌تواند در راستای تأمین مالی پروژه‌ها و طرح‌های شرکت‌ها و رشد اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش صدای بورس، ریسک‌های سیستماتیک و نرخ بهره بالا، دو دلیل اصلی عدم جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران هستند که به زعم مدیر خدمات مشاوره مالی کاردان در میان مدت با کاهش ریسک سیستماتیک از یک طرف و کاهش نرخ بهره از طرف دیگر و با مدیریت درست جریان نقدینگی در کشور، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به جذاب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری تبدیل شده و منابع حاصل از آن می‌تواند در راستای تأمین مالی پروژه‌ها و طرح‌های شرکت‌ها و رشد اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گیرد. رضا غلامی در گفت وگو یی ضمن ارزیابی چشم‌انداز بازار سرمایه به بیان نوع خدمات قابل ارائه شرکت تأمین سرمایه کاردان پرداخت.

* درباره خدمات حوزه مشاوره مالی کاردان توضیح دهید.
همانطور که مستحضرید، به صورت کلی روش‌های تأمین مالی شرکت‌ها شامل روش‌های مبتنی بر بدهی و روش‌های مبتنی بر سرمایه است. در شرکت تأمین سرمایه کاردان، مدیریت خدمات مالی به عنوان زیرمجموعه معاونت تأمین مالی ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با تأمین مالی از طریق روش‌های مبتنی بر سرمایه شامل خدمات ارزش‌گذاری، مشاوره پذیرش سهام، مشاوره افزایش سرمایه و مشاوره اصلاح ساختار و ادغام و تملک است. در خصوص ارزش‌گذاری، کاردان به عنوان یکی از فعال‌ترین شرکت‌های تأمین سرمایه در چند سال اخیر، پروژه‌های ارزش‌گذاری متعددی را به انجام رسانده که شامل ارزش‌گذاری عرضه اولیه سهام در بورس و فرابورس، ارزش‌گذاری به منظور اطلاع سهامداران از ارزش سهام، ارزش‌گذاری به منظور واگذاری سهام در خارج از بازار سرمایه و ارزش‌گذاری سهام معاملات بلوکی بوده است همچنین ارزش‌گذاری‌های انجام شده در حوزه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی، فولادی، کشاورزی و دامداری، نیروگاهی، سرمایه‌گذاری، دارویی، بیمه، پرداخت، سیمانی، قندی و دانش‌بنیان بوده است. در خصوص پذیرش سهام، شرکت تأمین سرمایه کاردان تجربه پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان در بورس اوراق بهادار تهران و شرکت‌های مولد نیروگاهی تجارت فارس، سرمایه‌گذاری سامان ایرانیان و فولاد توان آور آسیا در فرابورس ایران را داشته و در حال حاضر مشاور پذیرش چندین شرکت در بازارهای بورس و فرابورس است که در مرحله پیش از پذیرش هستند.

* روند این مشاوره‌ها به چه شکلی است؟
در ابتدای فرایند مشاوره پذیرش، پس از بررسی صورت‌های مالی متقاضی پذیرش و وضعیت احراز شرایط پذیرش در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، پروپوزال اولیه شامل برنامه زمان‌بندی اقدامات آتی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و حتی در صورتی که متقاضی واجد یک یا چند شرط پذیرش نباشد، اقدامات پیشنهادی به منظور احراز این شرایط ارائه می‌شود. در زمینه مشاور افزایش سرمایه، تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه و بیانیه ثبت و اخذ تایید حسابرس در خصوص گزارش‌های تهیه شده خدمات اصلی تأمین سرمایه کاردان هستند و این شرکت تاکنون تجربه مشاوره افزایش سرمایه چندین شرکت بورسی و غیربورسی از محل سود انباشته، مطالبات سهامداران، تجدید ارزیابی و آورده نقدی را داشته است. در حوزه مشاوره اصلاح ساختار و ادغام و تملک، اصلاح ساختار با هدف افزایش بهره‌وری، احراز شرایط پذیرش در بورس و فرابورس، مدیریت منابع مالی و بهبود زنجیره عملیات شرکت از خدمات اصلی شرکت تأمین سرمایه کاردان است. همچنین مشاوره به منظور سرمایه‌گذاری و یا جذب سرمایه در خارج از بازار سرمایه و تملک و ادغام شرکت‌ها سایر خدمات قابل ارائه است.

* در بخش ادغام و تملیک چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
در خصوص اصلاح ساختار و ادغام و تملک، در حال حاضر تأمین سرمایه کاردان پروژه‌هایی در زمینه اصلاح ساختار هلدینگ به منظور افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده و اصلاح ساختار به منظور احراز شرایط پذیرش در بورس و فرابورس را در دست دارد. همچنین در سال‌های گذشته تأمین سرمایه کاردان سابقه مشاوره جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری مشترک یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی در یک نیروگاه خورشیدی را داشته است.

* اهمیت مشاوره مالی برای شرکت‌هایی که به دنبال تأمین و جذب سرمایه هستند، چیست؟
نقش مشاوره مالی را در دو مرحله پیش از و طی فرایند تأمین مالی می‌توان در نظر گرفت. پیش از آغار فرایند تأمین مالی، مشاور می‌تواند با بررسی وضعیت شرکت و ارائه بهترین راهکار، از هدررفت منابع شرکت در مسیر تأمین مالی نامناسب جلوگیری کند. همچنین تجارب مشاور در بهبود وضعیت شرکت به منظور احراز شرایط تأمین مالی بسیار موثر خواهد بود. در فرایند تأمین مالی نیز، آشنایی با استانداردها و معیارهای نهادهای دخیل در فرایند تأمین مالی از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس تهران و شرکت فرابورس ایران، اثر بسزایی در سرعت فرایند تأمین مالی و کسب نتیجه مطلوب و مورد انتظار شرکت خواهد داشت.

* از چه ابزارهایی برای تأمین مالی استفاده می‌کنید؟
همانگونه که توضیح داده شد، ابزارهای تأمین مالی شامل ابزارهای مبتنی بر بدهی و ابزارهای مبتنی بر سرمایه هستند. در خصوص ابزارهای مبتنی بر بدهی، انتشار اوراق یکی از مهمترین ابزارهای تأمین مالی است و در سال‌های اخیر شرکت تأمین سرمایه کاردان یکی از فعال‌ترین و با تجربه‌ترین شرکت‌ها در این حوزه بوده است. در خصوص تأمین مالی از طریق سرمایه نیز تأمین سرمایه کاردان در کنار مشاوره عرضه اولیه سهام در بورس و به پشتوانه شبکه گسترده ارتباطی با سرمایه‌گذاران، امکان تأمین مالی از طریق واگذاری سهام در خارج از ساختار بورس و ادغام و تملک را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند.

* برنامه‌ای برای توسعه حوزه فعالیت در زمینه تامین مالی شرکت‌ها دارید؟
سکوی تامین مالی جمعی یکی از ابزارهای تامین مالی تامین سرمایه کاردان است که به زودی عملیاتی خواهد شد. همچنین ارائه خدمات مشاوره اصلاح ساختار به منظور احراز شرایط پذیرش در بورس و فرابورس، از خدمات تامین سرمایه کاردان است.

* با توجه به ارتباط نزدیک با ناشران، فضای کنونی بازار سهام را چگونه می‌بینید؟
همانطور که می‌دانید در یک‌سال اخیر فرآیند عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه تقریبا متوقف بوده و در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌ها که فرآیند پذیرش و درج راگذرانده‌اند در انتظار عرضه سهام هستند. عرضه سهام این شرکت‌ها در بلندمدت منجر به افزایش عمق بازار و بهبود وضعیت کلی بازار سرمایه خواهد شد ولی در کوتاه مدت، با توجه به وضعیت بازارسرمایه در چند ماه اخیر، عرضه سهام این شرکت‌ها باید محتاطانه و در جهت افزایش جذابیت بازار سرمایه انجام شود. عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه در سال‌های اخیر به یکی از ابزارهای تامین مالی شناخته شده در اقتصاد کشور تبدیل شده است و در مقایسه با سال‌های گذشته با تعداد بیشتری از متقاضیان عرضه اولیه مواجه هستیم. در این شرایط طولانی شدن فرآیند عرضه اولیه و بی ثباتی در وضعیت بازار، موجب تردید شرکت‌ها در استفاده از این ابزار خواهد شد و این موضوع در بلند مدت به ضرر بازار سرمایه است. امیدواریم با تدابیر مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، فرآیند عرضه اولیه سهام شرکت‌ها تسهیل شده و ناشران و سرمایه‌گذاران از این موضوع منتفع شوند.

* ارزیابی شما از وضعیت بازار سهام تا پایان سال چیست؟
در حال حاضر ریسک‌های سیستماتیک و نرخ بهره بالا، دو دلیل اصلی عدم جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران هستند. امیدواریم در میان مدت با کاهش ریسک سیستماتیک از یک طرف و کاهش نرخ بهره از طرف دیگر و با مدیریت درست جریان نقدینگی در کشور، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به جذابترین گزینه سرمایه‌گذاری تبدیل شده و منابع حاصل از آن در راستای تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌ها شرکت‌ها و رشد اقتصادی کشور در بلند مدت مورد استفاده قرار گیرد.

  • آرمان هنرکار - خبـرنــگار

  • شماره ۵۵۸ هفته نامه اطلاعات بورس