مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه ایران به برخی ابهامات در خصوص واریز سود سهام و مشخص نبود شرکت پرداخت کننده پاسخ داد.

به گزارش صدای بورس، محمد باغستانی در پاسخ به سوال برخی از سهامداران مبنی براینکه چرا هنگام واریز سود سهام، مشخص نیست که بابت سود سهام کدام شرکت است ؟ واین اشکال موجب مراجعه سهامدارن به شعبه بانک‌ها ‌و کارگزاری ها) برای آگاهی از موضوع واریز وجه به حساب شده و مجموع زمان مصرف شده وقت و انرژی زیادی خواهد شد؟ گفت:همان‌گونه که در قالب دستور پرداخت پایا مشخص است فیلدهای جداگانه‌ای برای نام پرداخت کننده، شماره شبا پرداخت کننده، نام دریافت کننده، شماره شبا دریافت کننده وجه و توضیحات (برخی بانک‌های ۱۴۰ و برخی ۹۰ کاراکتر) در نظر گرفته شده است. نکته‌ای مهمی که در سیستم‌های بانکی ایران وجود دارد این است که از یک روش یا قالب یکتا در سامانه‌های مختلف (مخصوصا برای فیلدهای غیراجباری) استفاده نشده است.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی در بانک مبدا فیلدها در یک قالب خاص مقداردهی می‌شوند، ممکن است در بانک مقصد به همان شکل نمایش داده نشوند. مشکل اشاره شده توسط همکاران هم دقیقا از این مساله نشات می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه ایران در ادامه افزود: وقتی دستور پرداخت از طرف سپرده‌گذاری مرکزی به بانک مبدا صادر می‌شود تمام فیلدها به صورت جداگانه مقداردهی می‌شوند و عینا همان مقادیر در دستور پرداخت توسط بانک نیز درج می‌شوند ولی در سمت بانک مقصد برخی از فیلدها به صورت تجمیع شده در یک فیلد نمایش داده می‌شود. در مورد این تراکنش نیز فیلدهای نام فرستنده، شبا فرستنده، نام گیرنده، شبا گیرنده و توضیحات باهم تجمیع شده‌اند. از آنجایی که در این سیستم‌ها طول فیلد نیز محدودیت دارد، متاسفانه در اغلب موارد فیلد توضیحات اصلی که از سمت سپرده‌گذاری به صورت "سود نماد و شناسه رهگیری واریز" مقداردهی شده است، حذف می‌شود.

باغستانی اظهارداشت: البته تعداد قابل توجهی از بانک‌ها نیز این مقادیر را درست دریافت کرده و به صورت صحیح به مشتری نمایش می‌دهند. مشکل مشابه این مورد در پرداخت‌های بیمه تکمیلی نیز کاملا مشهود است و مشتری اصلا نمی‌تواند متوجه بشود که مبلغ دریافت شده بابت کدام رسید بوده است.

وی ادامه داد:در ضمن برخی از ناشرین به صورت اختیاری (به دلیل تحمیل هزینه اضافی) درخواست ارسال پیامک واریز سود از سوی خود شرکت سپرده‌گذاری هستند که فرمت آن همانگونه که همکاران مهم اشاره کرده اند به شکل " سهامدار سرمایه گذاری نام نماد ؛ ، مبلغ .... ریال بابت سود سهام (سال مالی ....) به حساب بانک .... شما واریز می شود ؛ شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار " است.