کارشناس بازار سرمایه در واکنش به پاسخ مدیرعامل سمات، گفت: هر چند با پاسخ مدیرعامل سمات در خصوص نبود همکاری سیستم IT. بانک‌ها ، موافق هستم، اما باز هم باید تاکید کرد متاسفانه پاسخ این مقام مسئول قانع کننده نبوده است.

به گزارش صدای بورس،علیرضا توکلی کاشی به پاسخ مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه ایران در خصوص چرایی منشا پرداخت سود سهام شفاف نیست واکنش نشان داد و گفت: هر چند با پاسخ مدیرعامل سمات در خصوص نبود همکاری سیستم IT. بانک‌ها ، موافق هستم، اما باز هم باید تاکید کرد متاسفانه پاسخ این مقام مسئول قانع کننده نبوده است.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت ناکارایی های سیستم اداری کشور راه حلهای دم دستی دارد و مدیران بجای حل مشکل یا تهیه یک برنامه کارشناسی بانضمام راه حل برای دستگاه مقابل، با شرکت در جلسات متعدد که اتفاقا در سطوح بالا و با کلی تشریفات و صرف وقت بسیار، اما بسیار کم بازده ، بدنبال توجیه انجام نشدن کار هستند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در همین رابطه توصیه می‌شود مدیران فیلم WILD TALES ۲۰۱۴ که مرتبط با بوروکراسی اداری کشور آرژانتین است و بسیار بسیار به ایران شبیه است را ببینند تا بهتر متوجه شوند که چرا برخی کشورها از جمله ایران و آرژانتین پیشرفت نمی‌کنند.

توکلی کاشی توضیح تخصصی داد و افزود:در واحد حسابداری و مالی شرکت‌ها و صندوق‌ها تعداد زیادی پرسنل نشسته اند و با صرف هزاران ساعت وقت و به صورت کاملا سنتی و دستی در حال محاسبه و استخراج این مغایرتها هستند.

کارشناس بازار سرمایه به مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، ۳ پیشنهاد برای بهبود کارها در این امرو اشره کرد و افزود:۱- با توجه به محدودیت کاراکتر، تا جای ممکن عبارت‌های اضافه را حذف و یا کوتاه کنند مثلا بجای عبارت طولانی 《 شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه》 می توانند از نام خلاصه خودشان 《سمات》 که اتفاقا در بسیاری از گزارش‌ها هم خودشان از آن استفاده میکنند، به عنوان جایگزین کوتاه بهره ببرند.

۲- عبارت‌های کلیدی تر مثل نماد، شناسه و . . را به ابتدای متن ارسالی خود به سامانه پرداخت بانکها قرار دهند تا در صورت تقطیع توسط بانک عامل به دلیل محدودیت های فنی، قسمت‌های مهمتر به صورتحساب مشتری انتقال داده شود.۳- در خود شرکت سپرده گذاری و در سامانه DDN

وی گفت: سهامداران که معمولا در اختیار همه سرمایه گذاران است، یک گزارش مستقل برای ارائه صحیح این اطلاعات در فیلدهای جداگانه و کامل برای هر سرمایه گذار اضافه شود که حاوی تمام اطلاعات لازم از جمله نماد، تاریخ واریز، بانک عامل، شماره حساب مشتری، تعداد سهم یا واحد سرمایه گذاری، فی یا مبلغ پایه هر پرداخت و همچنین مبلغ کل واریزی به حساب هر سرمایه گذار به همراه سایر توضیحات از جمله سال مالی یا دوره پرداخت ( مثلا برای صندوقها) باشد.

توکلی کاشی اظهارداشت: بهتر بود شاهد تعامل بهتر سیستم بانکی با شرکت سمات که سالانه حدود ۹۵۰ همت سود سهام، اوراق بدهی و اسناد خزانه دولت و صندوقهای سرمایه گذاری را در قالب بیش از صدها میلیون رکورد پرداخت به حساب بیش از ۱۰ میلیون سهامدار مختلف واریز میکند، قرار گرفته می شد.