تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰

یکی از مدیران ارشد صرافی FTX به دلیل نقشی که در ورشکستگی این صرافی داشت، به دو سال زندان محکوم شد. داستان ورشکستگی صرافی FTX یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های مالی در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

به گزارش صدای بورس به نقل از رویترز، کارولین الیسون ۲۹ ساله از دوستان نزدیک سم بنکمن فراید، بنیانگذار صرافی FTX است. بنکمن به دلیل سرقت بیش از ۸ میلیارد دلار از پول مشتریان این صرافی به ۲۵ سال زندان محکوم شده است.

به عنوان بخشی از توافق با دادستانی، خانم الیسون اتهام پولشویی و کلاهبرداری را پذیرفته و علیه بنیانگذار صرافی FTX شهادت داده است. او همچنین به پرداخت بیش از ۱۱ میلیارد دلار جریمه محکوم شده است. الیسون پیش از این با حداکثر مجازات حبس به میزان ۱۱۰ سال مواجه بود اما به دلیل همکاری با کاهش شدید میزان مجازات روبه‌رو شد.

قاضی لوئیس کاپلان همکاری الیسون با دادستان‌ها را عالی توصیف کرد و با این حال گفت: الیسون کاملا گناهکار است و همکاری با دادستانی و ابراز پشیمانی او، مجوزی برای ازادی از زندان نیست. الیسون در دادگاه از قربانیان طرح کلاهبرداری عذرخواهی کرد و گفت: گاهی اوقات درک درستی از میزان آسیبی که به دیگران وارد می‌کردم، آگاه نبودم.

صرافی FTX در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و تنها دو سال بعد به سومین صرافی بزرگ کریپتویی جهان تبدیل شد. پیش از ورشکستگی، ارزش این صرافی به ۳۲ میلیارد دلار رسیده بود. موفقیت آشکار این صرافی، بنکمن فراید را به یک میلیاردر و سلبریتی تجاری مبدل کرد. با این حال، در سال ۲۰۲۲ شایعاتی درباره مشکلات مالی این صرافی بر سر زبان‌ها افتاد که به فرار مشتریان و خالی شدن سپرده‌ها نزد این صرافی منجر شد. سال گذشته دادگاهی در نیویورک او را به کلاهبرداری و اقدام به پولشویی متهم کرد. بر اساس اتهام وارده، بنکمن فراید از پول‌های مشتریان برای خرید املاک، سرمایه‌گذاری و کمک‌های مالی به سیاستمداران استفاده کرده بود.

خانم الیسون به عنوان یکی از دوستان صمیمی بنکمن فراید مدت‌ها در دفاتر و آپارتمان‌های لوکس شرکت در باهاما زندگی کرده است. زمانی که بنکمن فراید دستگیر و برای محاکمه زندانی شد، الیسون آزاد بود و با کمک به تحقیقات جنایی موافقت کرد. الیسون در جریان تحقیقات گفت که بنکمن فراید به او و برخی مدیران یاد داده بود تا از پول‌های مشتریان صرافی بدون اطلاع‌شان برداشت کنند.

در خبری دیگر، مالون لم ۲۰ ساله اهل میامی (فلوریدا) و دیندیل سرانو ۲۱ ساله اهل لس‌آنجلس (کالیفرنیا) به اتهام سرقت و پولشویی ۳۱۰۰ بیت‌کوین (به ارزش بیش از ۲۳۰ میلیون دلار) از یک قربانی در شهر واشنگتن دستگیر شدند. این دو نفر با نام‌های جعلی به صورت آنلاین اقدام به کلاهبرداری و سرقت کردند و برای پولشویی درآمدها اقدام به مسافرت‌های بین‌المللی، خرید خودروهای گران‌قیمت، جواهرات، ساعت و... کردند.