تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰

در سال ۲۰۲۲ نرخ تورم در آمریکا به بالاترین رقم ۴۰‌ساله رسید. در سطح جهان، نرخ تورم در ۱۷۹ کشور از میان ۱۹۴ کشور سیر صعودی پیدا کرد. از آن زمان تاکنون، آهنگ رشد تورم جهانی کندتر شده و این امید را تقویت کرده که قیمت‌ها به زودی به سطوح نرمال باز خواهند گشت.

به گزارش صدای بورس، البته کاهش نرخ تورم بدان معنا نیست که قیمت‌ها به سطوح پیشین بازمی‌گردند بلکه تنها سرعت افزایش آنها کاهش خواهد یافت.

ذکر این نکته مهم است که بین تورم کلی و تورم هسته (که معیار اصلی تعیین شاخص قیمت مصرف‌کننده است) تفاوت وجود دارد. تورم کلی شامل قیمت غذا و انرژی است که نسبت به عوامل فصلی حساس است و به سرعت نوسان می‌کند. نرخ تورم هسته بدون قیمت غذا و انرژی محاسبه می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ و با آغاز همه‌گیری بیماری کرونا، رشد تورم چندان چشمگیر نبود اما اوایل سال ۲۰۲۱ با اعمال محدودیت‌های شدید در سراسر جهان که به توقف یا کاهش فعالیت‌های اقتصادی منجر شد، نرخ تورم با جهش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد. پس از آن، بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشورها دست به کار شدند تا با ارائه بسته‌های حمایتی و اجرای برنامه‌های پولی، اثرات منفی رشد تورم بر اقتصاد را کاهش دهند و تورم را کنترل کنند. این روند موفقیت‌آمیز بود اما برخی اتفاقات، تلاش‌های جهانی را خنثی کرد. به بیان دیگر، با پایان هر بحران، بحران دیگری سر برآورد. حمله روسیه به اوکراین و حمله رژیم صهیونیستی به غزه از این بحران‌ها بودند. با توجه به این بحران‌ها، آیا امیدی به کاهش تورم جهانی هست؟

آموزه‌های سال‌های اخیر به ما نشان می‌دهد که به دلیل اثرگذاری فاکتورهای مختلف، پیش‌بینی آینده بسیار دشوار است. با این حال، نشانه‌های بهبود را می‌توان مشاهده کرد. بر پایه آخرین برآورد صندوق بین‌المللی پول، میانگین نرخ تورم جهان در سال ۲۰۲۴ به سطح ۵.۸ درصد خواهد رسید. این نهاد بین‌المللی در گزارشی به مقایسه نرخ تورم ۵‌ساله (۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴) در ۱۹۴ کشور جهان پرداخته است. در جدول، ۱۰ کشور دارای بالاترین نرخ تورم در سال جاری معرفی شده‌اند.

کشور

۲۰۲۴

۲۰۲۳

۲۰۲۲

۲۰۲۱

۲۰۲۰

زیمبابوه

۵۶۰.۹۸

۶۶۷.۳۶

۱۹۳.۳۹

۹۸.۵۴

۵۵۷.۲۱

آرژانتین

۲۴۹.۷۹

۱۳۳.۴۸

۷۲.۴۳

۴۸.۴۰

۴۲.۰۱

سودان

۱۴۵.۵۳

۱۷۱.۴۷

۱۳۸.۸۰

۳۵۹.۰۲

۱۶۳.۲۵

ونزوئلا

۹۹.۹۸

۳۳۷.۴۵

۱۸۶.۵۴

۱۵۸۸.۵۱

۲۳۵۵.۱۵

ترکیه

۵۹.۵۲

۵۳.۸۵

۷۲.۳۰

۱۹.۵۹

۱۲.۲۷

سودان جنوبی

۵۴.۷۵

۴۰.۱۹

۳.۲۱-

۳۰.۲۲

۲۳.۹۸

سیرالئون

۳۹.۱۱

۴۷.۷۱

۲۷.۲۰

۱۱.۸۷

۱۳.۴۴

ایران

۳۷.۵۰

۴۱.۵۰

۴۵.۷۵

۴۰.۲۱

۳۶.۴۳

مصر

۳۲.۵۴

۲۴.۳۹

۸.۵

۴.۵

۵.۷

مالاوی

۲۷.۸۹

۳۰.۲۹

۲۰.۸۳

۹.۳۴

۸.۶۳