تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲

قیمت فلزات باتری به دلیل افزایش تولیدات جدید که تقاضا را تحت‌الشعاع قرار داد و همزمان با کاهش سرعت پذیرش خودروهای برقی، با مشکل مواجه شد.

به گزارش صدای بورس،قیمت باتری‌های لیتیوم یون به دلیل افزایش تولید و کاهش تقاضا به طور قابل توجهی کاهش یافت. قیمت کاتد مهم‌ترین عامل در هزینه کلی باتری است.

قیمت لیتیوم از اواخر سال ۲۰۲۲ تقریباً ۹۰ درصد کاهش یافت که منجر به بسته شدن معادن شده و قیمت باتری‌های لیتیوم یون مورد استفاده در خودروهای الکتریکی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. باتری‌های لیتیوم یونی با جمع‌آوری جریان و هدایت آن به باتری در طول فرآیند شارژ عمل می‌کنند. به طور معمول، یک آند گرافیت یون‌های لیتیوم را جذب می‌کند و آنها را به عنوان شارژ نگه می‌دارد.

در طول تخلیه، کاتد یون‌های لیتیوم ذخیره شده را می‌کشد و آنها را به کلکتور جریان دیگری هدایت می‌کند. مدار به طور موثر عمل می‌کند زیرا آند و کاتد در تماس مستقیم قرار ندارند و در محیطی معلق هستند که جریان آسان یون‌ها را تسهیل می‌کند.

در حال حاضر ۵۴ درصد از قیمت سلول از کاتد، ۱۸ درصد از آند و ۲۸ درصد از سایر اجزا تامین می‌شود.

میانگین قیمت باتری‌های لیتیوم یونی از ۲۹۰ دلار در هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۳ دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. انتظار می‌رود در ماه‌های آینده به دلیل عرضه بیش از حد از چین، قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد.

با وجود کاهش قیمت‌ها، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای باتری تا سال ۲۰۴۰، حدود ۹ برابر شود و انتظار می‌رود کل هزینه سرمایه صنعت باتری تقریباً سه برابر شود و از ۵۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ به ۱.۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۴۰ برسد.

منبع:‌ مدار اقتصادی