تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک اظهار کرد: تخصیص ارز به خوبی انجام می‌شود و چالشی در زمینه تولید نداریم.

به گزارش صدای بورس، شیرخشک یکی از کالاهایی است که در بازه زمانی مختلف چالش‌های بسیاری را متحمل شده است. بعد از اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارز شیر خشک را از ارز ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۶۰۰ رساند، قیمت شیر خشک تقریبا دو برابر شد؛ اما سازوکاری تعیین کردند و گفتند باید شیرهای خشک را در سامانه تی‌تک ثبت کنند تا مشتری شیر خشک را با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند و مابه‌التفاوت آن توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب دارودخانه‌ها واریز شود.


در همین راستا، اواخر سال ۱۴۰۱ به دنبال آزاد شدن نرخ ارز و اختلاف نرخ ایجاد شده، ثبت سفارش‌های حوزه کالاهای سلامت دچار اختلال شد؛ به نحوی که در ثبت سفارش‌های جدید، گروه‌های کالایی تغییر کرد و در گروه ارز ۴۰ هزار تومانی قرار گرفتند و در ادامه مسیر نیز اصلاح این گروه‌های کالایی جهت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیش از یک ماه و نیم زمان برد.

پس از تعیین این ساز و کار، سهم یارانه ارزی که باید توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب داروخانه‌ها پرداخت می‌شد؛ این واریزی‌ها با تاخیر چندماهه همراه بود و همین مسئله نیز موجب شد تا پول و نقدینگی در سازمان هدفمندی یارانه‌ها دپو شده و امکان تولید و تامین شیرخشک دشوار شود و در مجموع به دلیل عقب افتادن سهم دارویی طرح دارویار و همچنین عدم پرداخت سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مدت چهار ماه، نقدینگی داروخانه‌ها به حداقل رسید و توان مالی لازم برای تامین شیر خشک وجود نداشت.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. بانک‌هایی که جهت انتقال ارز شیر خشک با شرکت‌های شیرخشک ایران کار می‌کنند، بانک‌های اروپایی هستند که در خردادماه سال ۱۴۰۲ کشورمان را تحریم کردند و این تحریم‌های ظالمانه هم مزید بر علت شد و بعد از اینکه ۱۰ میلیون یورو از سوی بانک مرکزی برای تامین ماده اولیه شیرخشک تامین شد، پول در بانک اروپایی به دلیل تحریم‌ها، بلوکه شد و بعد از یک ماه پیگیری، نهایتا پول واریزی برگشت داده شد که در نهایت مجموعه این عوامل باعث شد که از حدود تیرماه همان سال، مشکل کمبود شیرخشک در کشور اتفاق افتد.

اما پس از آن با واردات شیر خشک، بازار از شیر خشک اشباع شد و سپس کارخانجات نیز با تمام قدرت به تولید پرداختند و دیگر مشکلی در تامین وجود نداشت.

هانی تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک درباره وضعیت تولید شیرخشک در کشور اظهار کرد: خوشبختانه چندماه است که تخصیص ارز به خوبی انجام می‌شود و تولیدکنندگان افزایش یافته‌اند و ماهانه حدود ۷.۵ میلیون قوطی شیرخشک وارد بازار می‌شود که بیش از نیاز کشور است. نکته مهم این است که مازاد تولیدات صادرات نمی‌شود چرا که صادرات از طریق ورود موقت انجام می‌شود و به دلیل اینکه مواد اولیه‌ای که برای تولید داخلی وارد شده از ارز ترجیحی استفاده شده از این منبع برای صادرات استفاده نمی‌شود و مازاد تولید به عنوان ذخیره استراتژیک کشور است.

وی درباره قیمت شیر خشک در بازار برای مصرف کننده تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر شیر خشک برای مصرف‌کننده ۱۶۰ هزار تومان است. خوشبختانه تخصیص ارز به خوبی انجام شده و به‌طور کامل در حال فعالیت هستند و هیچ چالشی در زمینه تولید شیر خشک وجود ندارد.


منبع:ایسنا