تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

نرخ ارز نیمایی و آزاد در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند و فاصله این دو نسبت به ابتدای سال جاری کاهش بیش از ۶۰۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

به گزارش صدای بورس، با بررسی روند نرخ‌گذاری ارز نیمایی و همچنین نرخ ارز در بازار آزاد در نیمه نخست سال جاری، نرخ ارز نیمایی و آزاد در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند و فاصله این دو نسبت به ابتدای سال جاری کاهش بیش از ۶۰۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

از ابتدای سال جاری تا روزهای اخیر، روند رشد نرخ ارز در سامانه نیما تمایل خود را برای ایجاد فاصله کمتر با بازار آزاد نشان می‌دهد.

در تاریخ ۲۰ فروردین ماه، نرخ اسکناس نیمایی ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ حواله دلار نیما با مبلغ ۴۰ هزار و ۲۸۲ تومان به فروش رسید.

در اول اردیبهشت ماه نیز، نرخ حواله دلار نیما به مبلغ ۴۰ هزار و ۶۴۵ تومان و همچنین نرخ اسکناس دلار نیما با مبلغ ۴۳ هزار و ۵۶۵ تومان معامله و به فروش رسید. در این روز دلار در بازار آزاد با نرخ ۶۴ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

در روز ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، اسکناس دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۸۶۸ تومان مورد مبادله قرار گرفت. حواله دلار نیز با نرخ ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان مورد معامله قرار گرفت. در این روز دلار با نرخ ۵۸ هزار تومان در بازار آزاد معامله شد.

در دوم تیرماه تالار اسکناس ارز مرکز مبادله شاهد مبادله اسکناس دلار با نرخ ۴۶ هزار تومان بود. حواله دلار نیز در این روز با نرخ ۴۲ هزار و ۹۵۲ تومان معامله شد. در این روز دلار با نرخ ۵۹ هزار تومان در بازار آزاد معامله شد.

در اولین روز مرداد ماه، اسکناس دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۹۸۳ تومان در مرکز مبادله خریداری و حواله دلار نیز با نرخ ۴۳ هزار و ۸۶۹ تومان، خریداری شد. در این روز نرخ دلار در بازار آزاد در محدوده ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت.

روز ۲۹ مرداد ماه اسکناس دلار در مرکز مبادله با نرخ ۴۹ هزار تومان و حواله آن با نرخ ۴۵ هزار و ۱۶۶ تومان، خریداری شد. در این روز دلار با نرخ ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد، معامله شد.

همچنین ۲۱ شهریور ماه اسکناس دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۳۸۴ تومان و حواله آن با نرخ ۴۵ هزار و ۸۵۳ تومان در مرکز مبادله ارز و طلا خریداری شد. همچنین در این روز دلار با قیمت ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد خریداری شد.

روز ۹ مهر ماه نیز اسکناس دلار در مرکز مبادله ۴۹ هزار و ۷۳۹ تومان قیمت گذاری و حواله آن با نرخ ۴۶ هزار و ۷۴۷ تومان تومان خریداری شد. در این روز دلار با قیمت ۶۰ هزار الی ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد معامله شد.

توجه وزیر اقتصاد به لزوم تعدیل نرخ‌های ارز

در این زمینه عبدالناصر همتی در حاشیه آخرین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار کرد که فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد باید در حدی که توجیه داشته باشد به حداقل برسد و به هم نزدیک شود؛ چراکه این اختلاف در حال حاضر توجیه ندارد و بسیار زیاد است.

سیاست همزمان کنترل نرخ ارز و افزایش بهره در تناقض است

سکاندار وزارت اقتصاد چندی پیش نیز در همایش بانکداری اسلامی گفته بود ما نمی‌توانیم همزمان هم سیاست تثبیت نرخ ارز و هم سیاست رها کردن نرخ بهره را داشته باشیم؛ چرا که این دو موضوع با یکدیگر در تناقض است و همخوانی ندارد. در این شرایط است که تورم ما تداوم دارد و شبکه بانکی نیز نمی‌تواند جوابگوی این مشکل باشد. سیاست ما این است که نرخ ارز نیما به بازار آزاد نزدیک شود؛ به عبارت دیگر در تلاش هستیم تا نرخ نیمایی را افزایش و نرخ بازار آزاد را کاهش دهیم.

کمک به بازار سرمایه با کاهش تعدد نرخ‌های ارز

همتی همچنین در مراسم تکریم و معارفه وزیر اقتصاد که با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود به موضوع چند نرخی بودن ارز اشاره و گفت که تعداد نرخ‌های ارز را کاهش می‌دهیم که این خود یک سیگنال مثبت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان و بازار سرمایه است.

منبع:‌ایسنا