تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵

عضواتاق ایران گفت: با شهادت سید حسن نصرالله انتظار می رفت که بازار ارز دچار نوسان شدید شود اما نشد و در حال حاضر نیز با عملیات دیشب ایران در حمله مقتدرانه به اسرائیل اتفاق عجیب و خاصی رخ نمی‌دهد و قیمت‌ها بعد از آرام شدن اوضاع، کاهش خواهد یافت.

به گزارش صدای بورس،سید یوسف حسینی، رئیس پیشین کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در واکنش به تنش‌های منطقه، حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی و نوسانات ارزی طی روزهای اخیر اظهار داشت: در یکسال اخیر به‌ویژه از ابتدای امسال شاهد اتفاقات و شوک‌های سیاسی مختلف داخلی و منطقه‌ای بودیم که هر بار بازار ارز را دچار نوسانات و تلاطم کرد، اما با توجه به دست پر بازارساز و کنترل انتظارات تورمی شاهد فروکش کردن این موج هیجانی بودیم. اینبار هم با توجه به شهادت سید حسن نصرالله انتظار می رفت که بازار ارز دچار نوسان شدید شود اما نشد و در حال حاضر نیز با عملیات دیشب ایران در حمله مقتدرانه به اسرائیل اتفاق عجیب و خاصی رخ نمی‌دهد و قیمت‌ها بعد از آرام شدن اوضاع، کاهش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه تنش‌های امنیتی- سیاسی قبلی از جمله شهادت رئیس جمهور و عملیات وعده صادق ۱ بسیار خاص و مهم بود اما باز هم شاهد ثبات نسبی بازار ارز بودیم ادامه داد: شاید اتفاقات اخیر در منطقه، متفاوت از رخدادهای قبلی باشد، اما فعلا باید هر تلاطم و نوسان در بازار ارز را هیجانی و کاذب دانست، مگر اینکه اتفاق جدیدی رخ دهد که دلایل اقتصادی داشته باشد. من پیش از این هم گفتم اگر اتفاق خاصی در کشور یا منطقه رخ ندهد، قیمت دلار حتی به زیر کانال ۶۰ هزار تومان هم خواهد رسید. چه بسا در یکسال گذشته برای یک مدت طولانی، شاهد قیمت دلار در کانال ۵۹ هزار تومان هم بودیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مداخله موثر بانک مرکزی در بازار ارز گفت: نوسانات دو سال گذشته ارز به هیچ عنوان توجیه و دلیل منطقی و اقتصادی نداشت و هر بار با یک اتفاق و یا انتشار یک خبر سیاسی و امنیتی شاهد افزایش کاذب قیمت ارز بودیم. مطمئنا در مورد اخیر هم با وجود وسعت اتفاقات منطقه ای می توان پیش‌بینی کرد که آرامش به بازار ارز باز خواهد گشت.

وی به نقش بانک مرکزی در کاهش سطح انتظارات اشاره کرد و گفت: عملکرد بانک مرکزی را می‌توان با توجه به مسائل و مشکلات داخلی و منطقه ای، مثبت ارزیابی کرد؛ چراکه تاکنون به خوبی بازار ارز را کنترل و مدیریت کرده است. در واقع اینکه بانک مرکزی توانسته با مداخله هوشمندانه و مطلوب خود در چنین شرایطی قیمت دلار را برای مدت طولانی در یک کانال مشخص نگه دارد، کار بزرگی را انجام داده که امیدوارم از این پس نیز بتواند از عهده آن بر آید.

منبع:تسنیم