افزایش مصرف ۱۰۰ و ۱۸۰ درصدی مازوت و گازوئیل نیروگاه ها در نیمه نخست، منجر به کاهش ۴۸درصدی ذخایر سوخت شد.

به گزارش صدای بورس، تابستان ۱۴۰۳ با ناترازی ۱۸ تا ۲۰ هزار مگاواتی برق به ‌پایان رسید. تابستانی که فشار مضاعفی به شبکه برق و نیروگاه‌های حرارتی که سهمی بیش از ۹۰درصدی در تأمین برق تابستان داشتند، وارد کرد. نیروگاه‌ها با ضریب آمادگی ۹۸درصدی در مدار بهره‌برداری بودند.

بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات عمده در بخش تولید برق در نیمه نخست سال جاری، کاهش تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها بود. در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۴درصد سوخت نیروگاه‌ها با گاز طبیعی تأمین شد اما در نیمه نخست سال جاری این سهم به ۸۶درصد رسید در واقع در نیمه نخست سال جاری ۱۴درصد سوخت نیروگاه‌ها با سوخت معادل یعنی سوخت مایع تأمین شد.

در نیمه نخست سال، مصرف مازوت در بخش نیروگاهی۲ برابر و گازوئیل رشدی ۱.۸ برابری داشت. تخصیص سوخت مایع به نیروگاه‌ها در بخش مازوت ۵۰درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و در گازوئیل ۲۶درصد رشد داشت اما ازآن‌جایی که شیب رشد مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی بسیار بیشتر از رشد تخصیص بود، شرایط ذخایر سوخت مایع نیروگاهی شرایط نامطلوبی برای ورود به فصل سرما است.

همچنین مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها در زمان حاضر نسبت به زمان مشابه سال قبل، کاهشی ۴۸درصدی در ذخایر سوخت دارند. هشتم مهر سال گذشته، مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها پرشدگی ۷۷درصدی داشتند اما هم‌اکنون میزان پرشدگی مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها ۴۲ درصد است.

منبع: بورس پرس