تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰

به دنبال پاسخ نظامی ایران به اسرائیل، دلار افزایش یافت، اما کارشناسان اقتصادی این افزایش قیمت را مثل گذشته، موقت و هیجانی می‌دانند.

به گزارش صدای بورس، قیمت ارز که از ابتدای هفته با نوسان صعودی همراه بود و در طول هفته و با کاهش تنش‌ها از شدت نوسانات آن کاسته می‌شد از شب گذشته و با آغاز پاسخ نظامی ایران به اسرائیل بار دیگر با افزایش همراه شد و در معاملات پشت‌خط رکورد جدیدی را ثبت کرد.

هرچند هنوز بازاری‌ها به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که بعد از عملیات وعده صادق ۲، حضور میدانی بازارساز در بازار مانع تلاش سوداگران و سفته‌بازان این بخش خواهد شد.

شب گذشته و در ساعات نخست عملیات وعده صادق ۲، تتر با افزایش محسوس همراه شد، ولی هم‌اکنون از شدت این نوسانات کاسته شده و تتر نیز با کاهش قیمت همراه شده است.

حضور پرقدرت بازارساز در میدان/ دلار کاهشی می‌شود؟

در بازار ارز نیز اقداماتی که توسط بازارساز انجام شده است منجر به کاهش قیمت ارز خواهد شد. خبرهای دریافتی حکایت از آن دارد که با حضور پرقدرت بازارساز در بازارهای مالی، بازار ارز دوباره همچون گذشته ریزشی می‌شود و در ساعات آینده نیز با اقدامات انجام‌شده بازارساز، روند نزولی قیمت‌ها در بازار مجدداً خریداران را شوکه کند.

بارها گفته شده است که در روزهای پرنوسان بازار ارز باید از خرید و فروش اجتناب کرد چراکه برنده اصلی بازار در این ایام سوداگرانی هستند که از نوسانات به نفع خود استفاده می‌کنند و کارشان نوسانگیری در همین ایام است. طبیعتاً مردم عادی در چنین شرایطی در صورت ورود به بازار با خسران و زیان سنگینی همراه خواهند بود.

این ذات طبیعی بازار است که هنگام بروز تنش‌های سیاسی، با افزایش هیجان و نوسان همراه شود. در گذشته به دفعات شاهد این روزهای بازار ارز بودیم، ولی نکته مهم اینجاست که عمر روزهای پرنوسان بازار ارز خیلی کوتاه است چراکه با کاهش تنش‌ها و البته اقتدار بازارساز در میدان ارزی بلافاصله سیرصعودی قیمت‌ها متوقف شده و مدار بازار ریزشی می‌شود.

۷ بحران در ۷ ماه/ وجه اشتراک: نوسانات کوتاه‌مدت ارزی

در فروردین ماه امسال و بعد از عملیات وعده صادق، در همان ساعت نخست آغاز به کار بازار، بازاری‌ها پیش بینی کرده بودند که قیمت دلار خیلی راحت به ۷۰ هزار تومان برسد، ولی نهایتا دلار به مرز ۶۷ هزار تومان رسید و بعد از چند ساعت با کاهش همراه شد. درنهایت دلار بعد از عملیات وعده صادق یک به کانال ۵۸ هزار تومان بازگشت.

این فرایند در اتفاق‌های مشابه تکرار شده است، در زمان شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز این ماجرا اتفاق افتاد. قیمت دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به ۶۲ هزار تومان رسید، اما طی چند روز با عقب‌نشینی همراه شد و به کانال‌های ۵۸‌ــ ۵۹ هزار تومان برگشت.

بازار ارز از ابتدای سال تاکنون با ۵ بحران اساسی مواجه شده که شهادت سیدحسن نصرالله را می‌توان به عنوان ششمین موقعیت بحرانی برای این بازار برشمرد. عملیات وعده صادق ۲ نیز بعنوان هفتمین موقعیت بحرانی بازار ارز به حساب می‌آید.

بنابراین، تاکنون و با گذشت حدود ۷ ماه از سال ۱۴۰۳، ۷ تحول بزرگ در کشور داشتیم که عبارت است از: عملیات وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه، حملات اسرائیل به لبنان، شهادت سید حسن نصرالله و عملیات وعده صادق ۲.

با این حال، اما قیمت دلار بین کانال ۵۸ تا ۶۱-۶۲ هزار تومان در نوسانان بوده است. نکته مهم اینجاست که کاهش تلاطم در بازار ارز و ایجاد ثبات نسبی در این بازار در حالی محقق شده که شاهد بی‌سابقه‌ترین اتفاقات و تنش‌های سیاسی امنیتی طی دهه‌های گذشته و تنها در طول یک سال قبل بوده‌ایم.

این ثبات و آرامش نسبی در حالی است که در ادوار گذشته بازار ارز ما تلاطم‌های شدیدی را تجربه کرده و بعضاً با یک اظهار نظر سیاسی بازار دچار التهاب و تلاطم پایدار می‌شد.

در روزهای نخست هفته جاری و با اعلام اخبار مربوط به ترور سران حزب‌الله بخصوص سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان داد و با افزایش قیمت همراه شد. قیمت دلار در روز شنبه به میانه کانال ۶۱ هزار تومان رسید، ولی از روز یکشنبه و با اقدامات انجام شده توسط بازار ساز و کاهش تنش‌ها قیمت دلار برای ساعاتی به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت و بعد از آن در روز دوشنبه در کانال ۶۰ هزار تومان در نوسان بود. قیمت دلار دیروز سه شنبه در بازار با افزایش همراه بود و پاسخ نظامی ایران به اسرائیل نیز موجب شد برای ساعتی چندصدتومانی افزایش در این بخش داشته باشیم البته در معاملات پشت خطی.

تقلای دلال‌های مجازی برای افزایش دلار

یکی از دیگرنکاتی که مخصوصاً در چنین روزهایی باید به آن توجه کرد، اختلاف فاحش قیمت دلار در شبکه‌های اجتماعی با کف بازار است؛ روز قبل قیمت دلار در برخی از کانال‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی ۹۰۰ تومان گرانتر از کف بازار بود.

امروز هم این اتفاق در شبکه‌های مجازی در حال تکرار است؛ هم اکنون در بازار افشار نرخ نقدی دلار ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان است، ولی کانال‌های تلگرامی قیمت دلار را ۱۲۰۰ تومان گرانتر از کف بازار درج کرده اند. دلار در کف بازار ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان است، ولی در کانال تلگرامی ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان!

مروری به موقعیت‌های بحرانی در بازار ارز طی ۶ ماهه نخست امسال نشان میدهد؛ در تمام این موقعیت‌ها یک نکته بیش از هر چیزی مورد توجه قرار گرفته و آن هم تلاش شبکه‌های اجتماعی برای درج نرخ‌های متفاوت و پشت سر هم است؛ نکته مهم اینجاست که مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازار ارز نشان می‌دهد که واقعیت بازار با انچه در شبکه‌های اجتماعی در خصوص نوسانات قیمت ارز اعلام می‌شود تفاوت محسوس دارد.

مهمترین نکته در تمام این موقعیت‌ها این بوده که در بازار معامله واقعی انجام نمی‌شود و معامله گران و فروشندگان دست نگه می‌دارند و خرید و فروشی در قیمت بالا انجام نمی‌دهند.

کارشناسان اقتصادی: افزایش قیمت ارز موقت و زودگذر است

نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی اذعان دارند که همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله بازار ارز وضعیت با ثباتی را تجربه کرد و این در حالی است که ما در سال‌های پیش، تلاطم‌ها و جهش‌های قیمتی شدیدی را پس از اتفاقات سیاسی و نظامی تجربه می‌کردیم.

عباس پاپی‌زاده؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهادت سیدحسن نصرالله و پاسخ نظامی ایران به اسرائیل می‌گوید: بازار ارز با مدیریت مناسب بانک مرکزی در یکسال گذشته توانسته به ثبات قابل توجهی دست یابد و اتفاقات سیاسی_امنیتی اخیر التهاب شدیدی را ایجاد نخواهد کرد بنابراین بازارساز نشان داده با تقویت زیرساخت‌ها، با اقتدار از میدان نبرد نظامی پشتیبانی می‌کند. البته در ساعات گذشته قیمت ارز چندصد تومانی هیجانی بالا رفت که بدون شک با اقدامات بازارساز مثل دفعات قبلی به اعداد قبل برمی‌گردد. تجربیات نشان داده، بازار ساز، راه را پیدا کرده و تمام نوسانات مقطعی و زودگذر است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز در واکنش به ترور سیدحسن نصرالله و پاسخ نظامی ایران به اسرائیل در عملیات وعده صادق ۲ تأکید دارد که بازار ارز مانند دفعات قبل تحت کنترل است. او می‌گوید: افزایش اندک قیمت دلار، مقطعی و گذراست.

آرمان خالقی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز گفته: با تدابیری که اتخاذ شده از عمق اثرگذاری اتفاقات سیاسی بر بازارهای مالی کاسته شد، به طوری که هم‌اکنون خبری از رشد نرخ ارز یا سقوط سنگین شاخص کل بورس نیست.

فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی به درستی وضعیت فعلی بازارها را با سال‌های قبل مقایسه کرده و می‌گویند: پیش از این به محض کوچکترین تنش سیاسی، بازار تا چند هفته با افزایش و تلاطم همراه بود، ولی عمر تلاطم‌های ارزی در یکی دوسال گذشته به کمتر از چند روز کاهش یافته است.

اینبار هم پیش بینی می‌شود که بازار ارز علی رغم تلاش سوداگران و دشمنان، مانند قبل طی چند روز به ثبات برسد و از شدت نوسانات آن کاسته شود چراکه در واقعیت اقتصادی و ترازتجاری کشور نه تنها اتفاق منفی نیفتاده بلکه با رشد ترازتجاری و کاهش تورم و ... هم مواجه بودیم.

منبع: تسنیم