در میان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و به‌خصوص صنعت محصولات غذایی، شرکت‌های لبنی دارای جایگاه خاصی هستند و این نمادها به دلیل تفاوت زیاد با سایر شرکت‌های غذایی، در کنار یکدیگر مقایسه می‌شوند و به‌دلیل تولید محصولات بسیار مهمی یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است.

به گزارش صدای بورس، در میان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و به‌خصوص صنعت محصولات غذایی، شرکت‌های لبنی دارای جایگاه خاصی هستند و این نمادها به دلیل تفاوت زیاد با سایر شرکت‌های غذایی، در کنار یکدیگر مقایسه می‌شوند و به‌دلیل تولید محصولات بسیار مهمی همچون انواع شیر، پنیر، خامه، دوغ، کره و ماست یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است.

این شرکت‌ها عمدتاً شیرخام و در کنار آن سایر مواد اولیه را خریداری می‌کنند و در پروسه تولید خود این مواد اولیه را به انواع شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی تبدیل می‌کنند. هم‌اکنون ۱۱ شرکت لبنی در بازار سرمایه کشور فعالیت می‌کنند که ارزش بازار این شرکت‌ها مجموعاً مبلغ ۱۹۰،۷۰۱ میلیارد ریال است. خلاصه اطلاعات این شرکت‌ها به شرح جدول ذیل است.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، در میان این شرکت‌ها، بیشترین ارزش بازار مربوط به شرکت عالیس با ۵۷،۶۰۰ میلیارد ریال و کمترین ارزش بازار نیز مربوط به غگلستا با ارزش بازار ۷،۰۶۹ میلیارد ریال می‌باشد. مجموع مبلغ فروش شرکت‌های لبنی در سال ۱۴۰۲، مجموعاً مبلغ ۲۵۱،۹۳۵ میلیارد ریال و در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری مبلغ ۱۳۴،۰۲۵ میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به شش‌ماهه ابتدایی سال گذشته رشد ۷ درصدی داشته است. در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین مبلغ فروش محصول مربوط به شرکت‌های غپاک، غشصفا و غفارس و کمترین میزان فروش نیز مربوط به شرکت‌های غگلستا، غگیلا و غالبر می‌باشد. با بررسی سود خالص سال مالی ۱۴۰۲ این یازده شرکت می‌توان گفت که بیشترین سود خالص این گروه مربوط به عالیس و کمترین نیز مربوط به غگلستا بوده است. از لحاظ نسبت پی بر ای گذشته‌نگر نیز کمترین نسبت مربوط به شرکت عالیس با ۵.۹۲ واحد و بیشترین نیز مربوط به غالبر با ۶۱.۰۹ واحد می‌باشد و همچنین متوسط نسبت پی بر ای این گروه ۱۳.۸۳ واحد محاسبه شده است.

همان‌طور که ذکر گردید، مبلغ فروش این شرکت‌ها در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ رشد ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. دلیل مهم عدم رشد مناسب مبلغ فروش این شرکت‌ها، قیمت‌گذاری دستوری صنعت می‌باشد. از آن‌جایی که ماده اولیه این صنعت یعنی شیرخام و محصول نهایی این صنعت یعنی محصولات لبنی سهم بالایی در مصرف روزانه افراد کشور دارند، قیمت‌گذاری این صنعت دستوری می‌باشد و در این زمینه آزادسازی صورت نگرفته است. به صورت خلاصه می‌توان گفت که افزایش نرخ فروش محصولات این صنعت در صورتی رخ خواهد داد که نرخ دستوری شیرخام افزایش داشته باشد. طی روزهای اخیر نرخ دستوری شیرخام از مبلغ ۱۵ هزار تومان با رشد ۲۰ درصدی به مبلغ ۱۸ هزار تومان رسیده است که این موضوع می‌تواند به‌زودی منجر به افزایش نرخ محصولات لبنی نیز شود.

در نمودار زیر میزان فروش انواع محصولات لبنی یازده شرکت در سه دوره مختلف آورده شده است.

مطابق اطلاعات موجود در سامانه کدال، مبلغ فروش شرکت‌های لبنی در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۵۱،۹۳۵ میلیارد ریال و شش‌ماهه ابتدایی سال جاری نیز مبلغ ۱۳۴،۰۲۵ میلیارد ریال بوده است. در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری پنج محصول انواع شیر، انواع پنیر، انواع خامه، انواع کره و انواع ماست به‌ترتیب بیشترین سهم از فروش شرکت‌های لبنی را دارا است. این پنج محصول مجموعاً ۸۱ درصد از مبلغ فروش صنعت را در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه به بررسی سه محصولی که بیشترین سهم در فروش هر یک از شرکت‌های لبنی را دارند، پرداخته شده است. در این نمودار نیز کاملاً مشخص می‌باشد که دو محصول انواع شیر و پنیر بیشترین سهم فروش را به‌خود اختصاص داده‌اند.

همان‌طور که ذکر گردید طی روزهای اخیر نرخ دستوری شیرخام از مبلغ ۱۵ هزار تومان با رشد ۲۰ درصدی به مبلغ ۱۸ هزار تومان رسیده است که این موضوع می‌تواند به‌زودی منجر به افزایش نرخ محصولات لبنی نیز شود. در نتیجه به‌منظور جمع‌بندی تحلیل حاضر، به پیش‌بینی سود شرکت‌های صنعت لبنیات در سال مالی ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

با توجه به تحلیل‌های انجام شده و فرض نمودن رشد نرخ فروش محصولات هر شرکت بر اساس نسبت تاریخی این محصولات با شیرخام، می‌توان اذعان داشت که در حال‌حاضر سه شرکت عالیس، غشاذر و غشصفا دارای کمترین پی بر ای آینده‌نگر در میان شرکت‌های لبنی و سه شرکت غفارس، غالبر و غپاک نیز دارای بالاترین نسبت‌های P/E است. مجدداً لازم به ذکر است که تمامی سود شرکت‌های فوق بر اساس فرض رشد نرخ فروش محصولات در ادامه سال مالی آن‌ها محاسبه شده است و هرگونه تغییری در این موضوع می‌تواند منجر به تغییرات بااهمیت در سودآوری این شرکت‌ها شود. لذا این گزارش به‌هیچ‌عنوان به‌منزله پیشنهاد خرید، فروش و نگهداری هیچ‌یک از سهم‌های این گروه نمی‌باشد و تنها سعی شده است که دید تحلیلی مناسبی را در اختیار خواننده قرار دهد.

بهناز اکبرپور مدیر سرمایه گذاری صندوق مشترک بورسیران

شماره ۵۵۹ هفته نامه اطلاعات بورس