تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳

جامعه ایرانی یک جامعه هوشمند است که تنش‌ها و چالش‌های زیادی را تجربه کرده و از این رو موقتی بودن این چالش‌ها را عمیقاً درک می‌کند.

به گزارش صدای بورس،علیرضا عباسی عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه نمایش اقتدار نظامی ایران در وعده صادق باعث شد درگیری‌ها تاثیر آنچنانی بر افزایش نرخ ارز نداشته باشد و حتی روند نرخ برخلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌ها نزولی هم شود، اظهار کرد: تاثیر عوامل سیاسی و روابط بین‌الملل به‌ویژه در حوزه تنش‌های امنیتی تاثیر روانی زیادی بر بازارها دارد.


وی ادامه داد: خوشبختانه فضای پر تنش و نا امنی هفته‌های اخیر با مدیریت خوبی که هم از لحاظ دیپلماتیک و هم از لحاظ اقتصادی در کشور صورت گرفت موجب شد تا بازار ارز کمترین نوسانات را داشته باشد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: جامعه ایرانی یک جامعه هوشمند است که در طول تاریخ بارها تنش‌ها و چالش‌های زیادی را تجربه کرده و از این رو موقتی بودن این چالش‌ها را عمیقاً درک می‌کند.

عباسی تاکید کرد: در این بین سیاست‌های بانک مرکزی برای مدیریت تنش‌ها خوب ارزیابی می‌شود.

این فعال اقتصادی افرود: بانک مرکزی با پرهیز از سیاست‌های ناگهانی و تصمیمات آنی و ادامه دادن به روند سیاستگذاری در حوزه ثبات بخشی در بازارهای مالی و پولی موجب شده است که در چنین مواقعی از ورود هیجانی مردم به بازار ارز جلوگیری شود واین موضوع جای قدردانی از مجموعه بانک مرکزی دارد.

وی تصریح کرد: چنین تنش‌های بزرگ امنیتی می‌توانست بازار ارز را دچار نوسانات بسیار بزرگی کند، اما شاهد بودیم که این بازار با نوسانات بسیار کوچک مواجه شد، این موضوع نشان از این دارد که بانک مرکزی از یک عقلانیت و بلوغ در سیستم اقتصادی کشور برخوردار است و امیدوار هستیم تا این روند ادامه پیدا کند.

عباسی در پایان با اشاره به چند برابر شدن صادرات نفت در طی سه سال گذشته گفت: طبیعتاً هر نوع منبع ارزی که ناشی از افزایش درآمدهای ارزی باشد، مانند افزایش فروش نفت، تقویت صادرات غیر نفتی و یا آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، باعث مدیریت بهتر نرخ ارز خواهد شد.

منبع:ایبنا