صندوق‌های سهامی موجود در ایران همگی از نوع ارزش محور هستند اما به تازگی مجموعه کیان با تبدیل صندوق سهامی صدور ابطالی آوای سهام کیان به صندوق رشدی کیان (ETF) از اولین صندوق با استراتژی خرید سهام رشدی در بازار سرمایه رونمایی کرده است.

به گزارش صدای بورس، صندوق‌های سهامی موجود در ایران همگی از نوع ارزش محور هستند اما به تازگی مجموعه کیان با تبدیل صندوق سهامی صدور ابطالی آوای سهام کیان به صندوق رشدی کیان (ETF) از اولین صندوق با استراتژی خرید سهام رشدی در بازار سرمایه رونمایی کرده است. در این راستا مدیر صندوق رشدی کیان به ارائه توضیحاتی در خصوص استراتژی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری این صندوق پرداخت.
مسعود جعفری درباره این صندوق گفت: سهام رشدی نوعی از سهام است که انتظار می‌رود سودآوری آن بیشتر از میانگین بازار باشد چرا که این شرکت‌ها در مسیر رشد سریع قرار دارند. سهام رشدی، معمولاً سود تقسیمی کمتری دارد و سود حاصل شده را داخل خود شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ تمرکز اصلی آنها بر پتانسیل رشد سود شرکت در آینده است و معمولاً نسبت P/E بالاتری می‌گیرند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص سهام رشدی متشکل از شاخصه‌های رشد سودآوری گذشته و آینده‌نگر است. برای ما همچنان که رشد یک ساله کسب وکار اهمیت دارد رشد بلندمدت نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. ۳۰درصد وزن باقیمانده بر اساس گزینه‌های شرکت‌های رشدی در سطح بازار بر اساس تصمیم کمیته تحلیل تخصصی صندوق انجام خواهد بود.
جعفری ادامه داد: بر خلاف استراتژی فعلی صندوق سهامی‌ که سهام با ریسک پایین خریداری می‌کنند، صندوق مبتنی بر سهام رشدی در نوسانات بازار چابک‌تر خواهد بود. یکی از دغدغه فعالان بازار و خصوصا حوزه صندوق‌های سهامی این بوده است که صندوق‌ها به سمت خرید سهام رشدی بازار حرکت نمی‌کنند و عمده سرمایه را روی سهام ارزشی و بزرگ بازار وارد می‌کنند. به گفته جعفری اینگونه مدیران می‌توانند برای تنوع‌بخشی به سبد سهامی خود در کنار سایر سهام پرتفولیو، در صندوق سرمایه‌گذاری رشدی کیان نیز به عنوان کلاس جدید سهام در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند.

تجربه جهانی صندوق‌های سهام رشدی
جعفری در ادامه با اشاره به تجربه دنیا در صندوق‌های رشدی گفت: صندوق‌های سهام رشدی در سطح جهانی با سرمایه‌گذاری در صنایع و شرکت‌های در حال رشد، بازدهی بسیار بالاتری نسبت به صندوق‌های سهامی عادی کسب کرده‌اند. این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران فرصت می‌دهند تا از ترندهای رشد در اقتصادهای جهانی بهره‌مند شوند. وی افزود: تمرکز اصلی صندوق‌های رشدی بر روی افزایش سودآوری و رشد درآمد شرکت‌هاست و هدف اصلی آنها سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که چشم‌انداز رشد سود و فروش دلاری بالایی دارند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، یکی از نمونه‌های موفق صندوق‌های رشدی در دنیا، Vanguard Stock Growth Index Fund است که با سرمایه‌گذاری بر شرکت‌های رشدی، توانسته بازدهی قابل توجهی به سرمایه‌گذاران خود ارائه دهد.
مدیر صندوق رشدی کیان در تبیین میزان ریسکی بودن این صندوق گفت: این صندوق برای کسانی مناسب است که با پذیرش سطح متوسط ریسک‌پذیری به دنبال کسب بازدهی در بازه یک تا دوساله در بازار سهام هستند. همچنین در دوران رونق اینگونه سهام عملکرد بسیار بهتری از شاخص‌های سهامی می‌توانند ارائه دهند.
جعفری در پاسخ به این پرسش که با چه مبلغی می‌توان به این صندوق‌ها ورود کرد، گفت: به‌علت ETF بودن صندوق با حداقل ۶۰ هزارتومان می‌توان در این صندوق سرمایه‌گذاری کرد اما این صندوق برای پول‌های بزرگ در کلاس سهام با انتظار کسب بازدهی ۱۰درصد بالاتر از نرخ دلار در بازه ۲ ساله، بهترین گزینه می‌تواند باشد.
وی در ادامه با بیان این مطلب که ما در تمامی صنایع و شرکت‌های بورس و فرابورس که شرایط رشد کسب وکار و سودآوری آنها احراز شود سرمایه‌گذاری می‌کنیم، گفت: ۷۰ درصد از وزن صندوق به انتخاب سهام به‌صورت نیمه فعال و شاخصی و تنها بر اساس نتایج شاخص سهام رشدی و بدون دخالت با اهمیت مدیر صندوق انجام خواهد شد و هر فصل عملیات rebalancing بر روی سهام صندوق و جابجایی سهام صورت خواهد گرفت.

ارائه کلاس جدیدی از سهام به‌عنوان خدمت نوین مالی
سهام رشدی به نوعی از سهام می‌گویند که انتظار رشد بالایی در کسب و کار آنها دیده می‌شود. صندوق سهامی رشدی خدمت و امکان جدیدی است که سرمایه‌گذاری در کلاس جدیدی از سهام را ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر همانگونه که امکان سرمایه‌گذاری در شکل های مختلف توسط ابزارها مختلف سابقا ارائه شده، حال با طراحی اولین ETF سهام رشدی در کشور به سرمایه‌گذار امکان سرمایه‌گذاری در ساختار جدیدی از سهام داده شده است.
در صندوق‌های سهامی رشدی تمرکز اصلی سرمایه‌گذاری در سهام با پتانسیل رشد بالای سودآوری است. در شرایط فعلی به سختی می‌توان به رشد اقتصادی ۳ درصد دست یافت، تحقیقات بر روی سهام رشدی در بازار سهام نشان می‌دهد که امکان ایجاد یک سبد سهام با پتانسیل رشد حقیقی ۱۰ درصد سالانه امکان پذیر است. از آنجا که ایران یک کشور در حال رشد محسوب می‌شود و وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری با بازده سرمایه‌گذاری بالا در کشور وجود دارد. صندوق سهامی رشدی، در چنین شرایطی می‌تواند به سرمایه‌گذاران خود امکان سرمایه‌گذاری در یک سبد از شرکت‌های در حال رشد در ایران ارائه دهد که بازده سرمایه‌گذاری به مراتب بالاتر از میانگین رشد اقتصادی کشور در آنها دیده می‌شود. همین موضوع علت اصلی جذابیت اینگونه سهام است: جایی که شما به دور از نوسانات کوتاه مدت یک روزه یا چند روزه در بازار سهام، بر روی سبدی از کسب وکارهای در حال رشد میتوانید سرمایه‌گذاری انجام دهید چرا که رشد حقیقی شرکت‌های این صندوق بواسطه طرح‌های توسعه و یا دیگر عوامل بازدهی قیمتی مناسب واحدهای صندوق را به دنبال خواهد داشت.

خلاء شاخص سهام رشدی در بازار سهام
خلاء بزرگی که در این زمینه حس می‌شود، نبود شاخص سهام رشدی در بازار سهام کشور است که امیدواریم با همکاری با سازمان بورس بتوانیم در این زمینه نیز به افزایش عمق بازار کمک کنیم. در صندوق سهامی رشدی کیان سعی در ارائه شاخص سهام رشدی مشابه استانداردهای جهانی به بازار سرمایه را داریم. سهام صندوق سهامی رشدی کیان بصورت فصلی و بر اساس آخرین نتایج این شاخص انتخاب می‌شوند. همچنین حرکت به سمت ایجاد یک صندوق ساختارمند و شاخصی هدف اصلی مدیریت در این صندوق است. از سازمان بورس نیز انتظار می‌رود به کمک نهادهای مالی پیشگام در کشور و دانش انباشته در این نهادها، به سمت ایجاد شاخص‌های متنوع سهام در کشور حرکت کند.

شفافیت در نحوه عملکرد
همانطور که گفته شد سعی در ایجاد یک صندوق رشدی نیمه فعال را بر اساس شاخص سهام رشدی در بازار سهام داریم. در این راستا ۷۰ درصد وزن صندوق به صورت هم‌وزن بر اساس معیارها از قبل تعیین شده برای سهام رشدی انتخاب می‌شود. مدیر صندوق تنها ۳۰ درصد از وزن صندوق را به انتخاب گزینه‌های رشدی خارج متریک‌های تعیین شده با اختیار عمل خود می‌پردازد. انتظار داریم مجموع سود شرکت‌های حاضر در این صندوق با اختلاف؛ بیشتر از تمامی صندوق‌ها سهامی موجود در بازار باشد. همچنین تکیه اصلی صندوق بر شرکت‌های دارای بازار و یا محصول نوآورانه و انحصاری می‌باشد. در پایان ذکر این نکته ضروری است که نتایج شاخص سهام رشدی در گزارش عملکرد صندوق سهامی رشدی کیان بصورت فصلی ارائه خواهد شد.

  • نگین عظیمی - خبرنگار

  • شماره ۵۵۹ هفته نامه اطلاعات بورس