دولت در راستای اعمال نظارت بر بازار مسکن و ساماندهی امور در این بخش، به راه ­اندازی سامانه خودنویس بر اساس قانون اقدام کرده است. در سایت خودنویس تمامی قراردادهای املاک از سوی طرفین و همچنین مشاورین قابل ثبت و پیگیری است. کاربران با مراجعه به این سامانه می­توانند به ثبت اجاره نامه و دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

به گزارش صدای بورس،سامانه خودنویس هزینه‌های عقد قرارداد برای مردم را کاهش می‌دهد، کیفیت ارائه خدمات مشاورین املاک را نیز بالا میبرد و دلال ها، سفته بازها و نوسان گیرها را از این مسیر حذف میکند، به گفته یک نماینده مجلس مهمترین نتیجه سامانه خودنویس نیز حذف انحصار مشاورین املاک و اعطای اختیار و قدرت انتخاب به مردم جهت مراجعه به واسطه‌ها خواهد بود؛ بنابراین دولت نباید هیچ تعارف، ملاحظه و اهمالی در زمینه گسترش سامانه های هوشمند که منافع ملی را تأمین میکنند، داشته باشد.

به زعم کارشناسان، نیاز است آگاهی بخشی لازم را به مردم در زمینه امور حقوقی اولیه داشته باشیم تا بتوانند با آمادگی بیشتری از سامانه استفاده کنند.

از طرف دیگر، باید در مورد مزیت ها و قابلیت های این سامانه اطلاع رسانی شود، به نحوی که استفاده حداکثری از آن میسر شود.

همچنین کارشناسان هشدار می دهند که امنیت سامانه را باید به حدی بالا ببریم که امکان سوءاستفاده از آن توسط افراد سودجو وجود نداشته باشد.

کارشناسان به مزیت های سامانه خودنویس به لحاظ سرعت دادن به انجام کارها، افزایش شفافیت، ایجاد رقابت در حوزه مسکن و بالا بردن کیفیت خدمات مشاورین املاک اشاره میکنند. کاهش هزینه مردم در زمینه عقد قراردادها نیز از دیگر مزیتهای سامانه مورد بحث است. در شرایطی که اقشار ضعیف و متوسط جامعه به لحاظ هزینههای حوزه مسکن در مضیقه هستند، کاهش هزینههای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

سامانه خودنویس توانسته است در مدت اندکی در میان مردم گسترش پیدا کند و به رقیبی برای مشاورین املاک تبدیل شود. به زعم کارشناسان، سامانه خودنویس این قابلیت را دارد که به ساماندهی امور در حوزه مسکن بپردازد و دست واسطه ها را از این بخش کوتاه کند.

در ادامه نظرات مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان در مجلس را میخوانید.

کم کردن هزینه های مردم با سامانه خودنویس

پوردهقان با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات مردم در حوزه مسکن هزینه های اضافی در زمینه عقد قراردادها و بنگاه هاست، تصریح کرد: ایجاد بستری به منظور کاهش هزینه های مردم در زمینه عقد قراردادها میتواند کمک کننده باشد و به لحاظ کم کردن از مشکلات مردم در حوزه مسکن موثر است.

با استفاده از سامانه خودنویس ۱۶۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه داریم

وی در ارتباط با کاهش هزینه های مردم در زمینه عقد قراردادها به میزان ۱۶۰۰ میلیارد تومان با استفاده از سامانه خودنویس خاطرنشان کرد: هر جایی که بتوانیم هزینه های مردم را کاهش دهیم، قطعاً به نفع کشور است و برایمان منفعت دارد. هر سیاستی که هزینه های مردم را کاهش دهد، روش درستی است و باید آن را به اجرا بگذاریم.

نماینده اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: در هر بازاری که بتوانیم متقاضی و عرضه کننده را به یکدیگر نزدیک کنیم، اتفاق مثبتی رخ می دهد. این اقدام چند خاصیت دارد. اول اینکه شفافیت ایجاد میشود. در این روند، طرف عرضه و تقاضا مشخص است. موضوع دوم این است که امور مالی شفاف می‌شود. دولت می تواند درآمدهای مالیاتی اش را شناسایی و مطالبه کند.

پوردهقان گفت: سامانه ها کمک می کنند که قیمت گذاری چندباره از بین برود و بستر تورم برداشته شود. یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن، همین نرخگذاری های چندباره است. به طور مثال، یک ملک داخل بنگاه معاملاتی بین چند نفر دست به دست می شود و همین امر افزایش قیمت ها را به دنبال دارد. این ملک تا وقتی به دست مصرف کننده واقعی می‌ رسد، چندین بار معامله شده است و همین امر باعث بالا رفتن قیمت ها میشود.

وی ادامه داد: سامانه های شیشه‌ای که بتوانند عرضه و تقاضاکننده را به یکدیگر نزدیک و واسطه ها را حذف کنند، به نفع ما هستند. از جمله وظایف ذاتی دولت هاست که بستر مناسب را برای راه اندازی سامانه های کمک کننده مانند سامانه خودنویس فراهم کنند.

مشاورین املاک در برابر سامانه خودنویس مقاومت می‌کنند

نماینده اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: مقاومت هایی که در برابر گسترش سامانه خودنویس از سمت مشاورین املاک صورت میگیرد، طبیعی است. بدیهی است که صنوف مختلف منافعی دارند و نمی خواهند این منافع به خطر بیفتند. این اصناف منافع جمعی را نمی بینند و منافع گروهی خودشان را مدنظر دارند.

پوردهقان گفت: وقتی منافع جمعی و ملی به میان می آید، قطعاً این منافع بر منفعت گروهی خاص ارجحیت دارد. هر جایی که بتوانیم به واسطه سامانه ها منافع جمع را تأمین کنیم، قدمی رو به جلو برداشته ایم.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس هزینه های عقد قرارداد برای مردم را کاهش می دهد، کیفیت ارائه خدمات مشاورین املاک را نیز بالا می برند و دلال ها، سفته بازها و نوسان گیرها را از این مسیر حذف میکند. مهمترین نتیجه سامانه خودنویس نیز حذف انحصار مشاورین املاک و اعطای اختیار و قدرت انتخاب به مردم جهت مراجعه به واسطه‌ها خواهد بود؛ بنابراین دولت نباید هیچ تعارف، ملاحظه و اهمالی در زمینه گسترش سامانه های هوشمند که منافع ملی را تأمین میکنند، داشته باشد.

پوردهقان در پایان خاطر نشان کرد: تورم و مسکن جزو دغدغه های اصلی بنده به عنوان یکی از نمایندگان مردم در مجلس است. ما در این زمینه به مردم قول داده ایم و باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم. حل مشکلات مردم در حوزه مسکن راهکار دارد و باید با سیاستگذاری های صحیح به سمت رفع این مسائل حرکت کنیم.

منبع:ایسنا