تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵

بازار جهانی طلا در دو سال گذشته در روندی صعودی قرار گرفته است. قیمت طلا در اکتبر ۲۰۲۲ در محدوده ۱۶۲۱ دلار و در اکتبر ۲۰۲۳ بالای ۱۸۳۰ دلار قرار داشت و در اکتبر امسال قیمت این فلز ارزشمند از مرز ۲۶۰۰ دلار هم عبور کرده است. سرمایه‌گذاران می‌پرسند این روند تا کجا ادامه دارد.

به گزارش صدای بورس،سرمایه‌گذاران نهادی درباره قیمت طلا در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی‌های مختلفی ارائه کرده‌اند که بیشتر آنها از ادامه رکوردزنی قیمت این فلز ارزشمند حکایت می‌کند. در اینجا دیدگاه برخی سرمایه‌گذاران نهادی را مرور می‌کنیم.

بلومبرگ در آخرین برآورد خود (نیمه سپتامبر ۲۰۲۴) قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۲۵ را بین ۱۷۰۹ تا ۲۷۲۷ دلار پیش‌بینی کرده است. این بازه قیمتی گسترده نشان‌دهنده آن است که تحلیلگران بلومبرگ نگران بی‌ثباتی اقتصاد جهانی، نرخ تورم، سیاست‌های پولی و تنش‌های ژئوپلیتیک هستند.

گولدمن ساکس پیش‌بینی خاص‌تری برای قیمت طلا ارائه کرده است. بر اساس برآورد این بانک، قیمت طلا در آغاز سال آینده به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید.

کامرزبنک انتظار دارد قیمت طلا تا میانه سال آینده در سطح ۲۶۰۰ دلار باقی بماند.

گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند (ANZ) هدف ۲۸۰۵ دلار را برای طلا پیش‌بینی کرده و گفته است، تا پایان سال ۲۰۲۵ این رکورد نیز شکسته خواهد شد.

بانک سرمایه‌گذاری مک‌کویری برای سه ماه نخست ۲۰۲۵ قیمت ۲۴۶۳ دلار و برای پایان سال هم قیمت ۳۰۰۰ دلار را پیش‌بینی کرده است.

بانک یواس‌بی گفته است، قیمت طلا در میانه سال ۲۰۲۵ به ۲۷۰۰ دلار خواهد رسید و تا پایان سال در همین سطح تثبیت خواهد شد.

بانک آمریکا پیش‌بینی کرده که قیمت طلا به ۲۷۵۰ دلار خواهد رسید و تا پایان سال به رکورد ۳۰۰۰ دلار دست خواهد یافت.

جی‌پی مورگان بازه قیمتی ۲۷۷۵ تا ۲۸۵۰ دلار را برای هر اونس طلا پیش‌بینی کرده و از رشد آرام قیمت‌ها خبر داده است.

سیتی‌بنک میانگین قیمت ۲۸۷۵ دلار را برای طلا پیش‌بینی کرده و گفته است، در سال ۲۰۲۵ این فلز ارزشمند بین ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در نوسان خواهد بود.

همچنین گروه اینوستینگ هون که در حوزه فلزات ارزشمند فعال است، پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۵ قیمت هر اونس طلا تا ۳۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.