تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵

بازار کامودیتی هفته جدید را با نوسان قیمت کالاهای استراتژیک آغاز کرد. در این میان، طلا و نفت خام پس از افت اندک، دوباره در مسیر رشد قیمت قرار گرفتند. در حال حاضر، بازارها منتظر گزارش نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه و انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در روز پنجشنبه هستند.

به گزارش صدای بورس به نقل از تریدینگ اکونومیکس، امروز دوشنبه ۷ اکتبر (۱۶ مهر ماه) معاملات طلا با قیمت ۲۶۵۰ دلار آغاز شد. در ادامه، طلا تا سطح ۲۶۴۰ دلار در هر اونس کاهش یافت اما دوباره صعودی شد و به رقم ۲۶۵۶ دلار رسید. در زمان تنظیم خبر، طلا در محدوده بالای ۲۶۵۲ دلار در نوسان بود.

در هفته نخست ماه اکتبر، بیشترین و کمترین قیمت طلا به ترتیب ۲۶۷۱ دلار و ۲۶۳۳ دلار بوده است. طلا در ۳۰ روز گذشته ۵.۸ درصد و در یک سال گذشته نیز ۴۲.۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

نقره نیز به دنبال طلا روندی نوسانی را تجربه کرد. آغاز معاملات نقره با قیمت ۳۲.۲۶ دلار بود. این فلز در ادامه تا سطح ۳۱.۸۳ دلار کاهش یافت و در زمان تنظیم خبر به رقم ۳۱.۹۳ دلار دست یافت. بیشترین و کمترین قیمت ثبت شده برای نقره در نخستین هفته ماه اکتبر به ترتیب ۳۲.۷۸ دلار و ۳۱.۰۵ دلار بوده است. نقره در ۳۰ روز گذشته ۱۳.۵ درصد و در یک سال اخیر هم نزدیک به ۴۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

امروز بازار نفت خام داغ‌تر بود. در معاملات امروز، نفت خام سبک آمریکا کار خود را از سطح ۷۴ دلار آغاز کرد و تا ۷۶ دلار افزایش یافت. نفت برنت نیز در شروع معاملات ۷۷.۴۹ دلار قیمت خورد اما در ادامه تا بیش ۷۹.۴ دلار افزایش پیدا کرد.

در معاملات امروز، زغال سنگ، سنگ آهن و فولاد با افزایش قیمت و مس، دانه سویا، گندم، پنبه، شکر و گاز طبیعی با افت قیمت روبه‌رو شدند.

بحران خاورمیانه، اقتصاد چین و سیاست‌های فدرال رزرو همچنان بیشترین تاثیر را بر قیمت کامودیتی‌ها دارند.