به گزارش صدای بورس، ۱۸ مهر روز جهانی پست و پستچی است. روزی مهم برای پاسداشت شغلی شریف که به نوعی اگر نباشند بخش عمدهای از کارهای مردم و کشور با اختلال شدید مواجه میشود. در این بخش اطلاعات جالب و مفیدی را درباره این روز در اختیارتان قرار دادهایم. با ما باشید.
ایرانیان اولین پستچیهای تاریخ
ایرانیان با پایهگذاری چاپارخانهها در دوران هخامنشی اولین سیستم پستی قابل اعتنا در جهان را ایجاد کردند. هرودت در این زمینه مینویسد: «گفته میشود به تعداد روزهایی که کل سفر به طول میانجامد، اسبان و مردانی در طول مسیر ایستادهاند، هر اسب و مردی مسیری یک روزه را میپیماید و هیچچیز ایشان را باز نمیدارد، نه برف، نه باران، نه گرما و نه تاریکی تا مأموریت خویش را با تمام سرعت انجام دهند».
ابتدا پیادگان و سپس سواران، وظیفهٔ انتقال را بهعهده داشتند. پیوسته در ایستگاهها اسبهای تازهنفس نگاهداری میشدند. بگونهای که چاپار میتوانست بسرعت براه خویش ادامه دهد.
این اصل کلی پست تا اختراع راهآهن باقی بود. راهها به وسیلهٔ سنگهای مخصوصی جزء بندی شده بودند که به پارسی فرسنگ نامیده میشدند. ایده کلی استفاده از پست به شیوه امروزی از نوآوریهای هخامنشیان است.
تاریخچه پست در ایران معاصر
فعالیت های مربوط به پست و ارسال مرسوله در ایران، دارای قدمتی سه هزار ساله می باشد. از دیرباز ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۷، دستور تبدیل شدن موسسه پست به وزارت را داد که اداره ی آن به امین الملک واگذار شد. پس از این اقدام، فعالیت های پستی مربوط به کشور های استعمارگر، منحل شد و پیک های پستی ایران، با سرعت مناسب و دقت کافی تشکیل شدند.
شرکت پست در جمهوری اسلامی
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران شرکت دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، که در سال ۱۳۶۷ با سرمایه اولیه ۵ میلیارد ریال و با هدف ارائه خدمات پستی، آغاز به فعالیت نمود. این شرکت بیش از ۱۰ هزار و ۲۷۰ نفر نیروی انسانی، ۱۲ هزار و ۲۹۵ نقطه تماس، ۲۷۰۰ مسیر مبادله پستی و جابجایی داشته و روزانه حدود یک میلیون مرسوله انتقال میدهد.
در مرداد ۱۳۹۸ از نشانواره جدید شرکت ملی پست رونمایی شد. نشانوارهٔ قبلی مفهومی از پرنده و پرواز را در ذهن ایجاد میکرد اما از نظر شکل ایراداتی داشت از جمله اینکه خطوط آن یکسان نبود و از همگسستی در آن وجود داشت.
در نشانوارهٔ جدید سعی شده تا مفهوم اصلی حفظ شود و با بالاتر بودن سر پرنده، معنی چابکی بیشتر را نشان دهد.
پستچی کیست و اداره پست کجاست؟
پُستچی (نامهرسان، پست رسان) کسی است که نامهها و بستههای پستی را به افراد و صاحبان مشاغل میرساند. پستچی برای ادارهٔ پست کار میکند.
اداره پست یا پستخانه یک مرکز ارائه خدمات مشتری است که بخشی از سیستم پست ملی محسوب میشود. اداره پست خدماتی پستی مانند قبول نامهها و مرسولات؛ تخصیص و تأمین صندوق پستی و فروش تمبر پست ی؛ بستهبندی مرسولات و فروش نوشتافزار را ارائه میدهد. علاوه بر این، بسیاری از دفاتر پست خدماتی دیگر از قبیل: پذیرش فرمهای دولتی (مانند درخواست گذرنامه)، انجام خدمات دولتی و هزینه ای و خدمات بانکی را نیز ارائه میدهند.
اهداف روز جهانی پست
-
سازماندهی و کامل نمودن خدمات پستی؛
-
ارتقا و توسعهٔ همکاریهای بینالمللی؛
-
ارائهٔ کمکهای فنی و نظرهای مشورتی به کشورهای نیازمند عضو اتحادیه؛
-
ایفا کردن نقش رابط و میانجیگر بین اعضا؛
-
تنظیم و تصویب قوانین برای تبادلات پستی بینالمللی؛
-
ارائهٔ توصیههایی در جهت برانگیختن سطح رشد در مراسلات و امانات پستی و بهبود کیفیت این خدمات برای مشتریان.