رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم با بیان اینکه به دنبال عرضه زیرمجموعه های گروه صنعتی گلریز قم در بازار سرمایه هستیم، گفت: شرکت کیمیا پلی استر از شرکت های هم گروه نطرین در آستانه پذیرش در بازار سرمایه است.

به گزارش صدای بورس، محمد مقدم رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم در جلسه تحلیلی و پرسش و پاسخ و بازدید از مجموعه عطرین نخ قم که به همت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و سبدگردان ویستا و با حضور فعالان بازار سرمایه برگزارشد، گفت: ارزش سالانه صادرات صنعت نساجی در دنیا بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار توسط کشورهای پیشرفته صورت می گیرد که پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی صنعت نساجی تا سال ۲۰۲۷ به ۱٫۲۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: نرخ بالای ارزش افزوده متوسط نرخ صادراتی محصولات پتروشیمی ۶۵۰ دلار، پارچه ۲۰۰۰ دلار و پوشاک ۶۰۰۰ دلار است .

رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم با بیان اینکه به دنبال عرضه زیرمجموعه های گروه صنعتی گلریز قم در بازار سرمایه هستیم، گفت: شرکت کیمیا پلی استر از شرکت های هم گروه نطرین در آستانه پذیرش در بازار سرمایه است.

مقدم با بیان اینکه ۶۱درصد مالکیت نطرین متعلق به بخش خصوصی است،گفت: کیمیا پلی استر تنها تولیدکننده محصول گرانول پت گرید بطری در بخش خصوصی در کشور است که این شرکت رنگدانه‌ها را به‌صورت گرانولی وهمچنین پنج نوع کاغذ در ضخامت‌های مختلف را تولید می‌کند.

نرخ پایه مواد اولیه ۵۰ هزار تومان

وی به قاچاق کالا و منسوجات اشاره کرد و گفت:سیاستهای کشور بر استفاده از توان تولید داخل و عزم جدی در مبارزه با قاچاق کالا و منسوجات است.

به گفته مقدم نرخ پایه مواد اولیه نساجی که گرانول‌های مختلف هستند، حدود هر یک کیلو ۵٠ هزار تومان است.

رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم افزود: در صنعت نساجی زمانی که به محصول نهایی می‌رسیم، شکاف زیادی در ارزش به وجود می‌آید.

مقدم در ادامه تصریح کرد: پوشاک، پتو، فرش، دستکش، پارچه‌های فاستونی و پارچه‌های لباس‌های ورزشی، گردباف، پارچه‌های شانل و پرده‌ای و پارچه جین از محصولات نهایی نطرین هستند و در آینده نیز پارچه‌های صنعتی به چرخه محصولات نطرین اضافه می‌شود.

مقدم گفت: سیاست‌های نظام در جهت حمایت از تولیدات داخلی و تاکید بر مصرف تولیدات ملی است همچنین طراحی و تولید نخ‌های خاص با توجه به بهره‌برداری از طرح DTY، حق عضویت مصرف در تولیدات فرش از مواد اولیه آکرولیک به مواد اولیه پلی استر DTY، تغییر الگوی مصرف مطابق با محصولات عطری نخ، ورود به بازارهای صادراتی کشورهای ترکیه و روسیه، ایجاد واحد مشابه پتروشیمی تندگویان در منطقه عسلویه و افزایش مجوزهای صادره در وزارت صمت در حوزه ذوب ریسی از جمله فرصت‌های پیش روی شرکت نطرین نخ قم است.

توسعه برنامه های صادراتی

رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم در ادامه این نشست با اشاره به اینکه ۴۰درصد نساجی دنیا بر پایه پلی استر است، گفت: در شرایط فعلی، بازار فرش ایران باید به سمت پلی استر حرکت کند؛ چرا که بهای تمام شده پایین‌تری دارد و فرصت‌های بسیار زیادی را پیش روی ما قرار می‌دهد.

وی ادامه داد:امیدواریم بتوانیم با طرح توسعه تکسچره، برنامه‌های صادراتی خود را توسعه دهیم.

مقدم تصریح کرد: با توجه به اینکه در دنیا کشت پنبه با تهدید های بسیاری مواجه است، در نتیجه طی ٢۵ سال گذشته با کاهش تولید پنبه مواجه بوده ایم که بخش عمدتا آن را پلی استر به دوش می‌کشد.

رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم در ادامه نشست گفت: موضوع کمبود انرژی بسیار موضوع مهم و تأثیرگذاری است. البته کارخانه مجهز به ژنراتور است. اگر با برنامه‌ریزی زمان قطعی‌ برق را به ما اعلام کنند، می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. اما قطعی‌های برق بدون اعلام قبلی، آسیب زیادی به تولید می‌زند.

رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم اضافه کرد: جایگاه پلی استر در زنجیره جهانی صنعت نساجی بر طبق آخرین آمار منتشره شده تولید جهانی الیاف مصنوعی در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۱۲۴ میلیون تن در سال رسید که این عدد بیش از ۲ برابر تولید جهانی الیاف مصنوعی در سال ۲۰۰۰ بوده است.

به گفته رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم ،دسترسی به نیروی کار تخصصی، وابستگی کمتر به واردات مواد اولیه ، ظرفیت بالای صادراتی ، تنوع در محصولات و موقعیت جغرافیای مناسب از مزیت های کلیدی صنعت نساجی نسبت به سایر صنایع ایران است.

فروش ۱۰۱ درصدی در سال ۱۴۰۲

مقدم با بیان اینکه نسبت فروش به تولید در سال ۱۴۰۲ عطر نخ ۱۰۱درصد بوده است،اظهارداشت: در حال حاضر میزان تقاضایی که برای شرکت وجود دارد، حدود دو برابر ظرفیت تولید است.

وی به روند فروش شرکت در ۴ سال گذشته اشاره کرد و افزود: در بررسی روند فروش شرکت عطرین نخ قم در ۴ سال گذشته نشان می دهد که روند افزایش فروش شرکت تداوم داشته است به طوری که از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ میزان فروش شرکت از ۱۰۰۸ میلیارد ریال به ۵۱۲۰ میلیارد ریال رشد داشته است.

رئیس هیات مدیره شرکت عطرین نخ قم در ادامه نشست تصریح کرد: واردات و ترخیص ماشین آلات و تجهیزات، اقدام به نصب و راه‌اندازی خط تولید تکسچره و لاکرا، افزایش ۱۲درصدی تناژ تولید محصولات تایید شده، افزایش ۱۷درصدی تناژ فروش محصولات تایید شده، رشد ۵۵درصدی تعداد مشتریان و افزایش ۷۰درصدی مبلغ فروش از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ بود.

برنامه های توسعه ای آتی

وی گفت: بهینه‌سازی ترکیب محصولات یعنی افزایش ۱۴۶درصدی ظرفیت تولید نخ DLY و تولید نخ‌های جدید با تنوع در ظرافت تعداد تاب و رنگ، تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفیت و دریافت صورت‌های مالی مطلوب از دیگر اقدامات انجام شده در سال مالی ۱۴۰۲ بوده است.

رئیس هیئت مدیره عطرین نخ قم در خصوص طرح توسعه واحد تولید تولید نخ تکسچره تضیح داد و گفت: راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح توسعه شامل ماشین آلات تکسچره و لاکرا در بهار ۱۴۰۳ انجام شده است.

به گفته وی نصب و راه‌اندازی فاز دوم خط تولید نخ‌های تکسچر و لاکرا شامل خرید و واردات و نصب و راه‌اندازی تجهیزات و خطوط جانبی و مکمل از جمله دستگاه‌هایATY و ماسین های وایندینگ جهت افزایش ضریب نفوذ در بازار و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از برنامه های آینده شرکت در سال ۱۴۰۳ است.

مقدم در ادامه اضافه کرد : طرح توسعه تکسچره، ۷۵۰۰ تن ظرفیت شرکت را افزایش می‌دهد، اما این افزایش تدریجی حداکثر سه الی چهار ماه است.

اخذ نرخ نیمایی برای واردات

در ادامه برنامه بازدید و نشست پرسش و پاسخ عطرین مقدم گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی ذوب ریسی با اعداد پایین‌تری انجام می‌شود؛ زیرا مرکز ماشین آلات از چین بوده و در سال گذشته ٢١۴ پروانه در کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور کالایی که ساخت داخل داشته باشد، اجازه واردات به آن داده نمی‌شود.

مقدم با بیان اینکه اجازه تخصیص ارز نیمایی به نخ تابیده داده نمی‌شود، افزود: استراتژی شرکت، استفاده از مزیت ارز نیمایی است و امسال نیز سهمیه ارزی شرکت را برای واردات اخذ کرده ایم.

رئیس هیئت مدیره عطرین نخ قم با بیان اینکه در هیئت مدیره مصوب شده سه رقم ماشین تکسچره با تنوع تولیدی خریداری شود، افزود:پروانه‌ای روی واحد تکسچره اخذ شده و همچنین روی صادرات، معافیت مالیاتی داریم. به‌طور کلی از امسال سالن جدید واحد تکسچره ۱۳سال معافیت مالیاتی دارد.

به گفته وجه نقد شرکت صرف انتشار اوراق مرابحه، خرید ارز نیمایی و واردات ماشین آلات واحد تکسچره شده است.