تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷

‌عمده ریسک‌هایی که در حال حاضر بر بازار سرمایه اثرگذار شده، ریسک‌های سیستماتیکی هستند که کنترل آن در اختیار سازمان بورس و دولت نیست.

‌عمده ریسک‌هایی که در حال حاضر بر بازار سرمایه اثرگذار شده، ریسک‌های سیستماتیکی هستند که کنترل آن در اختیار سازمان بورس و دولت نیست. بخشی از ریسک‌های سیستماتیک، مربوط به بخش‌های بیرونی است، مثل، تنش‌هایی که در منطقه است و تا این موضوعات فروکش نکند، نمی‌توان اطمینان و اعتماد را به بازار سرمایه و دیگر بازارها برگرداند.
به اعتقاد من خطبه‌های نماز جمعه رهبری بسیار خوب بود، زیرا عقلانیتی در آن بود و اصلا به مناقشات دامن نزد و تاثیر خود را بر روند دلار گذاشت. اما سمت دیگر، رژیم غاصب رژیم صهیونیستی است، اکنون رسانه‌های بین‌المللی این آمادگی ذهنی را ایجاد می‌کنند که رژیم صهیونیستی به ایران حمله خواهد کرد که قطعا با حمایت آمریکا خواهد بود. این تنش الان وجود دارد و تا این موضوع مدیریت شود و عکس العمل رژیم صهیونیستی دیده شود و این که چه اهدافی در نظر دارند حتما ترس در بازارها ادامه دار است. در نتیجه فعال بازار سرمایه منتظر خواهد ماند تا تنش‌ها کم شود. اکنون حتی به حقوقی‌های بازار هم نمی توان گفت حمایت‌های سنگین از بازار سرمایه داشته باشند. بنابراین اگر ریسک‌های سیستماتیک بیرونی مدنظر بازارهاست قطعا باید فروکش کند تا سرمایه‌گذاران قدرت تحلیل پیدا کنند. از طرف دیگر، ریسک‌های داخلی مثل نرخ خوراک و نرخ بهره مالکانه هم در اختیار سرمایه‌گذار نیست که نهاد ناظر و متولی بازار باید با ارکان تصمیم گیر صحبت کند مثلا با سازمان برنامه و بودجه در خصوص بهره مالکانه که درآمد دولت‌ها را به همراه دارد به نتیجه نهایی برسد نه اینکه موضوع نصفه راه رها شود. زیرا هر تصمیم دولت در بازار تاثیرگذار است که باید بسیار با احتیاط اتخاذ شود. درست است در ریسک‌های بین‌المللی دست ما کوتاه است، اما قطعا در داخل می‌توان ریسک‌ها را مدیریت کرد.
در این شرایط قطعا اخبار خوب در بازار موثر است هرچند اندک. اما در تحلیلهای بنیادی جهت بازار، مقدم بر هر عامل دیگر است. وقتی جهت بازار رو به نزول است اثر هر عامل دیگر مثل خبر خوب بسیار کوتاه خواهد بود ولی تعیین کننده جهت بازار به معنای واقعی نیست؛ کما اینکه به گفته رئیس سازمان دو صندوق تثبیت و توسعه ای هم پای کار هستند و خط اعتباری کارگزاری‌ها تقویت شده و حتی از منابع بخش پولی قرار است به بازار سرمایه تزریق شود، ولی جهت بازار مهم است که عمدتا متاثر از اخبار سیاسی است.

  • جعفر جولا - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و آب صبا

  • شماره ۵۶۰ هفته نامه اطلاعات بورس