کارشناس بازار سرمایه عوامل اقتصادی، نوسانات ارزی، بهبود تقاضا و مدیریت بهینه منابع را دلایل رشد ۱۳ درصدی فروش صنایع بورسی دانست.

مجید عبدالحمیدی در گفت و گو با «صدای بورس» دلایل افزایش ۱۳ درصدی فروش صنایع در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را مورد بررسی قرار داد و گفت : نخستین و شاید مهم‌ترین عامل در رشد ۱۳ درصدی فروش صنایع ، افزایش نرخ تورم و هزینه‌های تولید در سطح اقتصاد کلان است.

وی ادامه داد:تورم تأثیر مستقیمی بر بهای تمام‌شده کالاها دارد و افزایش آن به طور طبیعی باعث رشد قیمت فروش محصولات در بازار می‌شود. از این جهت، در بسیاری از صنایع مانند فلزات اساسی، پتروشیمی و محصولات شیمیایی، افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش درآمد عملیاتی شده ، حتی اگر در برخی موارد حجم فروش ثابت باقی مانده است ، می شود.
عبدالحمیدی افزود: نوسانات نرخ ارز یکی دیگر از عوامل مؤثر است. با توجه به وابستگی بخش بزرگی از صنایع کشور به صادرات، هرگونه افزایش در نرخ ارز می‌تواند درآمد ریالی شرکت‌های صادرکننده را به شکل چشمگیری افزایش دهد. این عامل به ویژه در صنایعی مانند فلزات، پتروشیمی و معدنی‌ها که سهم قابل توجهی از صادرات را به خود اختصاص می‌دهند، قابل مشاهده است.

کارشناس بازار سرمایه بهبود تقاضای داخلی و خارجی در برخی از صنایع را مزید بر علت رشد فروش صنایع دانست و گفت: بهبود نسبی تقاضای داخلی و خارجی در برخی از صنایع طی ماه‌های اخیر را نباید نادیده گرفت. با توجه به روند رو به بهبود برخی از شاخص‌های اقتصادی و رفع برخی موانع صادراتی، شاهد افزایش تقاضا در صنایعی همچون غذایی، دارویی و شیمیایی بوده‌ایم. این رشد تقاضا به نوبه خود به افزایش حجم فروش و در نتیجه رشد درآمد منجر شده است.

وی اضافه کرد: نباید نقش سیاست‌های حمایتی دولت را نیز از نظر دور داشت. ارائه تسهیلات مالی و اعتباری به بخش‌های تولیدی، کاهش نرخ بهره تسهیلات و همچنین حمایت‌های صادراتی از جمله عواملی بوده‌اند که باعث شده برخی صنایع عملکرد بهتری از خود نشان دهند و در نهایت این امر به رشد فروش آن‌ها کمک کرده است.
عبدالحمیدی بهبود مدیریت و کارآمدی را از دیگر دلایل اصلی این رشد برشمرد و گفت:در بسیاری از شرکت‌ها طی یک سال اخیر شاهد اصلاح ساختارهای تولید و مدیریت به منظور کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری بوده‌ایم. این رویکرد نه تنها باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها شده، بلکه توانسته شرایط مناسبی برای افزایش فروش فراهم آورد.

وی با اشاره به ظرفیت‌سازی‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌هایی که طی سال گذشته در برخی صنایع انجام شده است گفت: افزایش ظرفیت تولیدی در صنایع استراتژیکی نظیر فولاد، سیمان و پتروشیمی بدون شک تأثیر مستقیمی بر رشد فروش این شرکت‌ها داشته است.


کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: افزایش ۱۳ درصدی فروش صنایع حاضر در بازار سرمایه (به جز پالایشگاه‌ها) نتیجه مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی، نوسانات ارزی، بهبود تقاضا و مدیریت بهینه منابع بوده است که همه این عوامل در کنار هم، منجر به این رشد قابل توجه شده‌اند.