تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

چهارمین نشست تخصصی هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری برگزار شد.

به گزارش صدای بورس، چهارمین نشست هیات تخصصی هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری با حضور مدیران حسابرسی داخلی ۲۰ شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس ‌و تعدادی از صاحبنظران حوزه حسابرسی داخلی برگزار شد. در این نشست به عارضه‌یابی، شناسایی چالش‌ها و سازوکارهای ارتقای اثربخشی حسابرسی داخلی پرداخته شد.

در ابتدای نشست هیات تخصصی هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری، آزاده مداحی، عضو و دبیر این هیات، عمق‌بخشیدن و افزایش اثربخشی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و نظام اطمینان‌بخشی درون شرکت‌ها را هدف اصلی سازمان بورس اعلام کرد و گفت: با توجه به این‌که سیستم کنترل‌های داخلی و کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی اثربخش، از اجزای مهم حاکمیت شرکتی به‌شمار می‌آید، آسیب‌شناسی و ارتقای عملکرد آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس به‌منظور درک صحیح چالش‌های موجود، علاوه بر بررسی موضوع در جلسات هیات، تا کنون سه جلسه نشست تخصصی با فعالان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شده که یک جلسه با فعالان کمیته‌های حسابرسی و دو جلسه با تمام موسسات حسابرسی بوده است. خروجی این جلسات، شناسایی سازوکارهای بهبود اظهارنظر حسابرسان در خصوص کنترل‌های داخلی و نیز بازنگری در منشور کمیته حسابرسی بوده که اصلاحات این منشور برای نظرخواهی عمومی نیز برای همه ناشران و حسابرسان معتمد ارسال شده است.

او ادامه داد: در این جلسه نیز آسیب‌شناسی، بررسی چالش‌ها و راهکارهای بهبود حسابرسی داخلی به عنوان یکی از ارکان موثر در شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تا مدیران حسابرسی داخلی بر اساس تجربه‌ ده‌ساله‌ الزامی شدن حسابرسی داخلی، دیدگاه‌های خود را در رابطه با اصلاح منشور حسابرسی داخلی و راهکارهای بهبود ارائه کنند و در واقع با اصلاح منشور کمیته حسابرسی و منشور حسابرسی داخلی، آموزش و سایر تمهیدات لازم به‌دنبال تقویت اثربخشی این دو رکن مهم و موثر در شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها هستیم.

اقدامات سازمان بورس در تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای ناشران

در ادامه، ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص برگزاری دوره‌ آموزشی دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای ناشران و نیز تدوین و ابلاغ منشور کمیته ریسک و کمیته انتصابات در ابتدای سال جاری تاکید کرد: مشارکت صاحبنظران، نظرها و دیدگاه‌های آن‌ها به اصلاح و تدوین دستورالعمل‌های اثربخش و کارا در این حوزه منجر خواهد شد.

هم‌چنین، هریک از صاحب‌نظران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و به مواردی نظیر کمبود منابع مالی و نیروی انسانی متخصص، نیاز به ارتقا جایگاه و استقلال واحد حسابرسی داخلی در شرکت‌ها، تداوم برگزاری جلسات هم‌اندیشی و الزام به برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب برای کارکنان و مدیران حسابرسی داخلی و ارتقای دانش و مهارت‌های تخصصی و ارتباطی آن‌ها، ارتقا کیفیت گزارش‌های حسابرسان داخلی، تبیین و افزایش آگاهی مدیران شرکت‌ها درخصوص اهمیت و کارکرد حسابرسی داخلی، لزوم بهره گیری از حسابرسی فناوری اطلاعات و ارتقای سطح تخصص و مهارت حسابرسان در حوزه فناوری اطلاعات و بازنگری در منشور حسابرسی داخلی، اشاره کردند.

مدل سه خط دفاعی در شرکت‌ها

مرتضی اسدی، عضو هیات‌عامل سازمان حسابرسی نیز در ادامه ضمن تاکید بر مدل سه خط دفاعی در شرکت‌ها، اعلام کرد: هدف اصلی از ایجاد کمیته حسابرسی و واحد حسابرسی اثربخش، کمک به هیات‌مدیره برای ایفای مسئولیت‌های گسترده‌ آن است. بر این اساس واحد حسابرسی داخلی باید استانداردهای حسابرسی داخلی را به طور کامل به کارگیرد. همچنین باتوجه به تاکید استانداردهای بین‌المللی، واحدهای حسابرسی داخلی باید مورد ارزیابی مستقل قرار ‌گیرند و این ارزیابی موجب بهبود اثربخشی حسابرسی داخلی خواهد شد.

فرهاد پناهی، دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران نیز ضمن تقدیر از رویکرد سازمان بورس در تدوین و بازنگری در مقررات، گفت: مقررات و ضوابطی که پشت درهای بسته تدوین شود در عمل باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود در حالی‌که این رویکرد سازمان بورس مبنی بر نظرخواهی و برگزاری جلسات تخصصی با دست‌اندرکاران، مجریان و صاحبنظران حرفه بسیار مفید و ارزشمند است.

او، با اشاره به جوان بودن حرفه حسابرسی داخلی ابراز امیدواری کرد: با تقویت، اصلاح تدریجی و افزایش اثربخشی، این حرفه جایگاه خود را در شرکت‌ها به‌دست خواهد آورد؛ و هیات مدیره شرکت‌ها باید واحد حسابرسی داخلی را به عنوان بخش مهمی از ساختار سازمانی تلقی کنند.

منصور شمس احمدی، عضو دیگر هیات نیز با تایید اغلب چالش‌های مطرح شده در جلسه، بر ضرورت آموزش و تدوین رهنمودهای لازم در حوزه‌های مختلف نظیر ارزیابی کنترل‌های داخلی، گزارشگری و سایر مسئولیت‌های حسابرسی داخلی تاکید کرد.

ضرورت آگاهی‌بخشی به اعضای هیات مدیره شرکت‌ها

او، هم‌چنین، ضمن اشاره به اهمیت مفهوم اجرایی و غیراجرایی بودن هیات مدیره، در مقایسه با موظف و غیرموظف بودن آن، بر ضرورت آگاهی‌بخشی به اعضای هیات مدیره شرکت‌ها به عنوان رکن مهم و موثر در استقرار کنترل‌های داخلی تاکید کرد.

در پایان، دبیر هیات ضمن قدردانی از نظرهای ارزشمند حاضران از آنها درخواست کرد؛ نظرهای تکمیلی و منابع دانشی خود در این حوزه را به ایمیل هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری به نشانی COBSA@seo.ir ارسال و اشتراک گذاری کنند.

منبع: سنا