تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲

کارشناس اقتصادی تأکید کرد: بانک مرکزی مدیریت مطلوبی در جزئیات مدیریت بازار ارز در تکانه‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای داشته است.

به گزارش صدای بورس،احمد صالحی کارشناس اقتصادی در خصوص کاهش نرخ ارز بعد از فروکش کردن اخبار سیاسی به یک نکته مهم اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته مدیریت بانک مرکزی در موضوع جلوگیری از ورود بازارسازان تقلبی برای عدم فشار به بازار ارز قابل توجه بوده است، اما مساله مهم این است که نوسانات نرخ ارز مساله جدیدی نیست که نگران دامنه‌دار شدن آن باشیم.

وی در این باره خاطرنشان کرد: با اینکه تنش در کشورهای لبنان و فلسطین اشغالی بالا بوده و حمله وعده صادق ۲ از سوی ایران عملیاتی شد، در روزهای گذشته شاهد نوسان در نرخ روبل بودیم، پس مسائل منطقه‌ای و حوادث روزهای اخیر تنها مختص ما نیست.


این کارشناس افزود: نوسان روبل طی روزهای اخیر به مراتب بیشتر از ریال بوده است؛ ضمن اینکه بانک مرکزی در یکسال و نیم گذشته نشان داده راه‌های کنترل نرخ ارز بدون استفاده از فاکتورهای دستوری را آموخته است.


صالحی تأکید کرد: بانک مرکزی مدیریت مطلوبی در جزئیات مدیریت بازار ارز در تکانه‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای داشته است به این جهت نباید نسبت به تکانه‌های نرخ ارز و نوساناتی که از این محل ایجاد می‌شود چندان نگران باشیم.


او یادآور شد: از سوی دیگر نباید انتظار داشته باشیم در بحبوحه نوسانات سیاسی بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمتی که موقتی است و به حالت قبل بازمی گردد مصنوعی عمل کند، چرا که این روش به تجربه ثابت کرده هزینه زاست و بازار را دچار مخاطرات و تفکر غلطی نسبت به نرخ واقعی ارز می‌کند.


این کارشناس افزود: مدیریت بانک مرکزی اثبات شده است بنابراین نباید دنبال کسانی راه افتاد که در این شرایط خطیر به دنبال بهره برداری‌های مالی کلان هستند؛ مردم نباید در دام تبلیغات سودجویان بیفتند و تقاضای اضافی بر بازار ارز وارد کنند

منبع:ایبنا