صندوق سرمایه گذاری مبالغ خرد را از سرمایه‌گذاران مختلف جمع آوری کرده و این سرمایه جمع شده را به صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کند. صندوق های سرمایه گذاری توسط تیمی از تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای مدیریت شده تا ریسک و بازده به نحو مطلوبی کنترل شود.

به گزارش صدای بورس،صندوق های سرمایه گذاری از نظر چگونگی سرمایه‌گذاری در آن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مبتنی بر صدور و ابطال و دسته دوم صندوق‌های قابل معامله (ETF) هستند.

صندوق ها بر اساس نوع فعالیت، ترکیب دارایی‌ها و در نتیجه میزان ریسک و بازده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. صندوق های سرمایه گذاری در وهله اول به دو دسته «قابل معامله (ETF)» و صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها نیز به انواع مختلفی هم‌چون سهامی، مختلط، شاخصی، درآمد ثابت، اهرمی، صندوق تضمین اصل سرمایه و … تقسیم می‌شوند که سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن ریسک سرمایه‌گذاری خود می‌توانند در یک یا انواع آن سرمایه‌گذاری کنند.

برای سرمایه‌گذاری در صندوق های مبتنی بر صدور و ابطال به دو طریق می‌توان اقدام نمود. روش اول مراجعه حضوری به یکی از شعب صندوق و دیگری استفاده از درگاه اینترنتی آن می‌باشد.
اما صندوق ETF، صندوقی است که خرید و فروش واحدهای آن از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها امکان پذیر است. به عبارت دیگر، صندوق‌ های ETF مانند سهام شرکت‌ها هستند. این صندوق ها با نماد مربوط به خود در تابلوی معاملاتی مانند معامله سهام عادی، قابل خرید و فروش هستند.