تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱

بازار جهانی طلا هفته‌ای نفس‌گیر را پشت سر گذاشت و قیمت این کالای ارزشمند تا سطح ۲۶۰۰ دلار کاهش یافت. اما این روند نزولی ادامه نیافت.

به گزارش صدای بورس به نقل از تریدینگ اکونومیکس، بازار طلا معاملات هفته گذشته را با قیمت ۲۶۴۹ دلار در هر اونس آغاز کرد و با انتشار اخباری درباره داده‌های اقتصادی آمریکا که به تقویت دلار منجر شد، تا میانه هفته به سطح ۲۶۰۵ دلار سقوط کرد. با این حال، در دو روز پایانی هفته، انتشار خبر افزایش غیرمنتظره نرخ تورم و پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر کاهش دوباره نرخ‌های بهره فدرال رزرو موجب شد تا معاملات بازار طلا دوباره رونق بگیرد. بر این اساس، طلا هفته گذشته را با قیمت ۲۶۵۷ دلار به پایان برد.

آخرین اطلاعیه کمیته بازار آزاد فدرال که چهارشنبه گذشته منتشر شد، نشان‌دهنده برنامه فدرال رزرو برای کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ‌های بهره در ماه نوامبر است. با این حال افزایش آمار بیکاران، مفهوم انعطاف‌پذیری بازار کار آمریکا در برابر نرخ‌های بهره محدودکننده را به چالش کشیده است. در حال حاضر، احتمال کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه نوامبر معادل ۸۶ درصد است. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارش تورم تولیدکننده هستند تا بینش دقیق‌تری نسبت به روند قیمت‌ها پیدا کنند.

از ابتدای ماه اکتبر بازار طلا بیشتر شاهد افت بوده است. قیمت طلا نسبت به آغاز ماه جاری بیش از ۶ دلار در هر اونس کاهش نشان می‌دهد.

بازار جهانی نفت خام نیز روند مشابهی را طی کرد. در آغاز معاملات هفته گذشته قیمت هر بشکه نفت خام برنت معادل ۷۷.۶۳ دلار بود. برنت تا میانه هفته به سطح ۷۵.۶۵ دلار کاهش یافت اما در دو روز پایانی هفته دوباره جان گرفت و هفته را با قیمت ۷۸.۸۶ دلار به پایان برد. هفته گذشته قیمت برنت برای ساعاتی از مرز ۸۱ دلار نیز عبور کرد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که در صورت تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، احتمال افزایش شدید قیمت نفت خام وجود دارد.