تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷

بازار جهانی شکر در این فصل با کمبودی نزدیک به دو میلیون تن روبرو خواهد شد. بر اساس گزارش رویترز، قراردادهای آتی شکر خام که در بورس معامله می‌شوند، در ماه گذشته به دلیل نگرانی‌ها درباره خشکسالی طولانی و بی‌سابقه در برزیل، به بالاترین سطح خود در شش ماه اخیر رسیدند. از طرفی در بازار داخلی کشورمان، اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر فله‌ای در بازار ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر بسته بندی در بازار برای مصرف کنندگان ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گزارش صدای بورس،طبق گزارش شرکت Sucden، با توجه به اینکه محصول آینده برزیل به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده، تحت تأثیر الگوهای نامناسب بارندگی قرار گرفته است، بازار جهانی شکر در این فصل با کمبودی نزدیک به دو میلیون تن روبرو خواهد شد.

انتظار می‌رود میزان موجودی شکر خام از منطقه مهم مرکزی جنوب برزیل، نسبت به یک سال گذشته تقریباً ۴۰ درصد کاهش یابد. این سازمان نشان داد که در نیمکره شمالی، تولید نیشکر و چغندر به قیمت بالای شکر در سال ۲۰۲۳، کاهش قیمت غلات و به طور کلی آب وهوای مساعد پاسخ مثبت داده، اما عنوان کرد که این برای جبران تولید برزیل کافی نیست.

نیشکر برزیل در اثر خشکسالی و آتش‌سوزی آسیب دیده است و بنابراین بارندگی در ماه‌های آینده برای تعیین پتانسیل آن بسیار مهم خواهد بود و شانس هند به عنوان تولیدکننده شماره دو شکر برای نجات بازار و از سرگیری صادرات محدود است.

رویترز گزارش کرد که قراردادهای آتی شکر خام معامله شده در بورس، ماه گذشته با توجه به نگرانی‌ها نسبت به خشکسالی طولانی و بی‌سابقه در برزیل به بالاترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسید.

وضعیت تولید شکر در مهر ۱۴۰۳

«مسعود امرالهی» مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت برکالای اساسی وزارت جهادکشاورزی درباره وضعیت عرضه شکر و افزایش قیمت محصولات لبنی افزود: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر فله‌ای در بازار ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر بسته بندی در بازار برای مصرف کنندگان ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نه تنها کمبودی در بازار شکر نداریم بلکه تغییر نرخ نیز صورت نگرفته است.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: هرگونه تاخیر در فرایند عملکرد شبکه توزیع می‌تواند منجر به نوسان عرضه و نرخ این محصول در بازار شود.

امراللهی گفت: هیچ کمبود و افزایش قیمتی در محصول شکر نداریم و در صورت مشاهده هرگونه گران فروشی با متخلفان براساس قانون برخورد خواهد شد.

منبع: ایسنا